Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Storslam för Stockholm Design Lab – och fler svenska tävlingsvinster i sommar

Publicerad: 27 Augusti 2020, 12:18

Stockholm Design Lab och Polestar vann trippla vinster i Red Dot Awards för några veckor sedan, bland annat ”Brand of The Year”. Här summerar Resumé tävlingsframgångarna för svenska byråer från 1 juli.


När vinnarna i Content Marketing Awards korades i Cleveland under gårdagen tog OTW hem guld med STHLM magazin för Stockholms Handelskammare. I samma tävling vann en annan Aller-ägd byrå, Make Your Mark, guld med Klarna-kampanjen Deep Dive.

Vinsterna för contentbyråerna under gårdagen är inte de enda svenska glädjeämnena i internationella tävlingssammanhang på senare tid. 

För några veckor sedan tog Stockholm Design Lab hem flera tunga vinster en av världens ledande designtävlingar, Red Dot Award, Samarbetet med Volvos elbilsvarumärke Polestar genererade tre utmärkelser:

• Brand of the Year
• Best of the Best för Polestars varumärkesidentitet
• Red Dot för ”the Polestar 2 design book”

Juryordföranden i ”Brand of the Year” professorn och creative directorn vid De Boer & Wang Studio Michel de Boer förklarar beslutet i en kommentar: 

”Varumärkets närvaro är cool, elektrifierande och designad med  stil som kommer att hålla över lång tid. Det passar mycket bra för ett dotterbolag till Volvo, ett varumärke som har sina rötter i norra Europa. Polestar är enkelt men rikt på subtila detaljer. Det tydliga varumärkesbudskapet och designens renhet är det som i slutändan fick oss som juryn att utse det Red Dot: Brand of the Year”

Även Sunny at Sea tilldelades Best of The Best I Red Dot för kunden Raoul Wallenberg Academy för sin upplevelsedesign till det digitala uttaget av utställningen Fading Stories på Fotografiska där 23 förintelseöverlevare porträtterades. 

Tidigare i somras belönades ett antal pr-byråer när Holmes Reports prestigeutmärkelse Sabre delads ut. BCW prisades dubbelt, del som ”Nordic Agency of the Year” och guld i kategorin financial services med kampanjen The Sound of Drowning för Trygg-Hansa. Dubbel vinst blev det också för House of Radon och RFSU:s ”Dear Condom. 

• Forsman & Bodenfors prisades för Volvo Cars The E.V.A. Initiative, 

• Narva vann för sin kampanj Patientriksdagen för Novartis i kategorin 

• H+K Strategies, 

• RBK och Making Waves i kategorin ”Marketing communications/CSR” för DO Black - Doconomy.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.