Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Strateg vinner Årets Byrå för andra året i rad: ”Mäktigt”

Publicerad: 12 Mars 2021, 12:34

Elizabet Slivo är vd på Strateg Agency.

”En utmaning med omställningen är att leverera med hög kvalitet utan att tappa fokus på det som är viktigt, att kommunicera i rätt kanal mot rätt målgrupp med rätt budskap”, säger Elizabet Slivo, vd på Strateg Agency som vinner förstapris som Årets Byrå i kategorin Reklam 50+ Mkr.


Ämnen i artikeln:

StrategÅrets Byrå

När tävlingen Årets Byrå avgjordes igår torsdag under ett digitalt event stod det klart att sex av byråerna behöll sina förstaplatser från förra året: Essen International, Designkontoret Silver, River, Cordovan Communication, Bazooka och Strateg.

Utnämningarna baseras på en årlig bransch- och kundstudie som kartlägger hur nöjda de största kommunikationsköparna är med sina kommunikationsbyråer. 

– Det känns mäktigt att vinna igen. Lyckan och glädjen var stor förra året. Och i år är den gigantisk. Vi är så stolta – vi tycker om våra kunder och de tycker om oss, säger Elizabet Slivo, vd på Strateg Agency som vinner i kategorin Reklam 50+ Mkr. 

Den kreativa byrån grundades redan 1985 och har under åren arbetat med kunder som Telia, SJ och Epiroc. 

– Vi på Strateg har haft långa kundrelationer. Det förutsätter en ärlighet, transparens och ett arbetssätt där vi tillsammans jobbar nära och tätt, nämner Elizabet Slivo som en av flera framgångsfaktorer bakom vinsten. 

Nu längtar byrån efter att komma tillbaka till kontoret, och på att kunna dra ner på de digitala mötena till förmån för de fysiska. Den största utmaningen under fortsättningen av året ser Elizabet Slivo som den digitala omställningen, som hon poängterar även är en möjlighet. 

– En utmaning med omställningen är att leverera med hög kvalitet utan att tappa fokus på det som är viktigt, att kommunicera i rätt kanal mot rätt målgrupp med rätt budskap. Det finns en högre förväntan på oss som byråpartner i och med den omställningen som många av våra kunder har gjort. 

Vad tror ni krävs av en byrå idag för att fortsätta ha en plats på marknaden?
Det krävs samma sak som det alltid har gjort – en god relation med kunderna, att förstå affären och de utmaningar som kunderna identifierat. Förmågan att utifrån målgruppsinsikter skapa rätt kommunikationslösning oavsett kanal. Den allra viktigaste för att vara fortsatt relevant och fortsatt ha en plats på marknaden är att kontinuerligt utvecklas och att dessutom öka takten på den utvecklingen. Vår bransch har längre än andra präglats av ”sanningar” och ”gurus” och det vi kan konstatera nu är att allt var fel för allt har förändrats. Att vara en del av den förändringen, att inte vara ”samma byrå” nästa år som i år är helt avgörande.

Om du blickar 10 år i framtiden, hur tror du att byråmarknaden ser ut då?
Om 10 år är konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet ännu högre eftersom både företag och privatpersoner skapar ännu mer och ännu bättre ”eget” innehåll än idag. Mer av byråernas arbete är också datadrivet och såna verktyg som när Netflix AI:s klipper trailers själva anpassat till respektive tittare har utvecklats mycket längre. Inget kommer vara sig likt och allt kommer att vara som vanligt. Den mest eftersökta råvaran kommer att vara kreativitet och då på en ännu högre nivå än nu.

Läs mer om årets tävling här: Här är vinnarna av Årets Byrå 2021 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

StrategÅrets Byrå

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.