Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tävling

Succé för Bagge och Blocket – vinner konsument singel

Publicerad: 28 November 2019, 19:53

Blockets kändistäta reklamkoncept har tjänat dem väl. Nu vinner de och byrån Emakina DBG en 100-wattare i kategorin ”Konsument singel” för kampanjen ”Bagge hittar drömjobbet med Blocket Jobb”.


Ämnen i artikeln:

100-wattarenEmakina DBGAnders BaggeBlocket

Blocket har de senaste åren använt sig av en strategi där en folkkär profil fått stå i centrum. Inom ramen för konceptet ”Bakom varje Blocketannons finns en berättelse” har de samarbetat med bland andra E-Type, Maria Montazami, Björn Ranelid, Samir Badran och Kicki Danielsson. När det kommer till undersajten Blocket Jobb är det Anders Bagge som stått i centrum. I kampanjfilmen lämnar Anders Bagge musikbranschen för att leva ut sina lärardrömmar och coacha eleverna till att hitta drömjobbet. Kampanjen blev en supersuccé och under kampanjperioden ökade söket på ”Blocket Jobb” bland de som sett filmen med 580 procent, kännedomen på Youtube ökade med 22,5 procent och den långa versionen av filmen sågs 2,5 miljoner gånger.

Nu vinner kampanjen en 100-wattare i kategorin ”Konsument singel”. I kategorin prisas enskilda enheter som riktar sig mot konsumenter.

Motiveringen lyder:

”Ni är marknadsledare i en kategori och lyckas på mycket kort tid bli marknadsledare i en helt annan kategori. Med hjälp av en välkänd kulturell referens och humor ställde ni frågan som alla någon gång funderat på - Vad ska jag jobba med när jag blir stor? Och det gjorde er till Sveriges största jobbsajt.”

75w: ”Craft a western Whooper”, Burger King, Ingo
50w:
”Idolen”, IKEA, Åkestam Holst

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.