Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Succén fortsätter för ”Eat a swede” – tog storslam i London

Publicerad: 21 oktober 2022, 12:42

En grand LIA, tre guld och två brons blev resultatet för McCann under London International Awards i veckan.

Ämnen i artikeln:

McCann StockholmNyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


Ni känner säkert till historien om McCanns kampanj ”Eat a Swede” som var tänkt att lanseras för två år sedan. En pandemi sköt upp lanseringen till november 2021. McCann
och Livsmedelsföretagen hade gått lottlösa på hemmaplan när de kammade hem reklamvärldens mest eftertraktade utmärkelse, en grand prix i Cannes Lions i somras.

I veckan prisades kampanjen igen i samband med London International Awards (LIA). I kategorin onilefilm kammade byrån hem den ädlaste valören, Grand LIA. Det blev också tre guld, i branded entertainment documentary, onlinefilm/social responsability samt onlinefilm/branded content. Därtill kunde McCann inkassera två brons.  

McCann var långtifrån den enda svenska byrå som prisades under festivalen. Nord DDB tog guld och silver för Klarna-kampanjen ”Get Smoooth Again”.

Animal tog hem ett silver och två brons för Evoko-kampanjen ”The Desk Snatch Pre-Rolls”,
Prime och H&M vann ett silver för ”Billion Dollar Collection”.

Bold identitet för Minecraft vann brons liksom Brand Unions re-design av Absolut och Important Looking Pirates post-produktion för ”Exodus short Film”.

I ”Eat a Swede” får vi följa den fiktive forskaren Erik Karlsson som menar att det enda sättet att äta hållbart är odlat människokött. Han försöker pitcha idén till flera investerare som alla tackar nej, vänligt men bestämt. Efter att ha fått avslag från både investerare och provsmakare vänder han sig till en svensk vars kött få kan motstå, Alexander Skarsgård. Inledningsvis nappar den svenske skådisen, som i True Blood-filmerna spelat blodtörstig vampyr, men efter ett tag avfärdar han det hela som ett bisarrt skämt. 

Kampanjen är en 18 minuter lång ”dokumentär” som skickades in till och prisades i en rad filmfestivaler världen över. Syftet med ”Eat a Swede”, som främst vände sig till unga vuxna, var att rikta uppmärksamheten till den omställning som krävs för att mätta världens växande befolkning. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev