Tävling
Svag Cannes Lions-start för Sverige – här är kampanjerna som har chans att ta revansch
Publicerad: 22 juni 2022, 07:50
Efter tre Cannes Lions-dagar är Sveriges utdelning, med undantag för McCanns grand prix, relativt svag. Onsdagsförmiddagen bjuder dock på nya vinstchanser för Prime, Ingo, Valtech Radon och Forsman & Bodenfors.
Under gårdagskvällen kammade Sverige hem sitt första grand prix i Cannes Lions 2022. Något oväntat var det McCanns ”Eat a Swede” för Livsmedelsföretagen som tog hem det ädlaste av reklampriser. Kampanjen fick visserligen ett diplom i Guldägget men har gått helt lottlös i andra tävlingar.
Tisdagskvällen bjöd även på ytterligare framgångar för de svenska byråerna. Med ”The billion dollar collection” för H&M Foundation vann Prime sitt första guld sedan 2016 medan Bold knep byråns allra första Cannes Lions-guld för sitt arbete med Minecrafts visuella identitet.
Vid sidan av grand prixet och de två gulden prisades även Forsman & Bodenfors ”Sea level re-boot” med ett silver i designkategorin.
Utan McCanns grand prix hade den svenska prisskörden varit relativt skral. Noterbart är att Åkestam Holst, som i flera år varit Sveriges främsta kreativa byrå, har gått helt lottlösa och ”bara” fått två nomineringar. Efter tre dagar ser byråtoppen ut som följer:
McCann: 1 gp, 2 silver
Prime: 1 guld
Bold: 1 guld
Forsman & Bodenfors: 1 silver
Onsdagsförmiddagen innebär dock nya vinstchanser för de svenska byråerna:
Direct:
I går tog Primes ”The billion dollar foundation” ett guld i designkategorin. Nu får kampanjen ytterligare chans till vinst, den här gången i direct och underkategorin not-for-profit/charity/government.
Även Ingo, som nu får sin första nominering, har chans att kamma hem ett lejon i direct-kategorin. Deras ”3D printed meatballs” för Ikea nomineras i immersive experience & other technology-kategorin.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Creative B2B:
I den nya B2B-kategorin får Ingo ytterligare två vinstchanser för de 3D-printade köttbullarna. Kampanjen nomineras i underkategorierna brand experience och targeting & engagement.
Creative data:
Med ”Bad movie index” för Draken Film får Forsman & Bodenfors Sveriges enda nominering i creative data-kategorin.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Media:
Valtech Radon nomineras för första gången i Cannes Lions. Det är byråns kampanj ”Sounds of lust” för RFSU, där man samarbetade med musikern Kornél Kovács, som nomineras i media och underkategorin use of platforms.
PR
Forsman & Bodenfors ”Discover the originals” för Visit Sweden nomineras i Travel / Leisure.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.