Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Svenska Berghsstudenter kniper Grand Prix i Future Lions

Publicerad: 22 juni 2022, 15:10

Berghsstudenterna Anna Zetterlund, Claes Holm, Fabian Luthander och Nicolas Lindberg tog hem årets Grand Prix i Future Lions med bidraget ”Ten Week Tee”.

Foto: Pressbild

En tröja med tryck som slits ut. I en värld där det digitala målas ut som en lösning på alla problem vann de svenska Berghsstudenterna Grand Prix i Future Lions med en analog idé. ”Vinsten kändes väldigt oväntad”, säger Fabian Luthander.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2022TävlingBerghs School of CommunicationNyheter

Det finns en miljon appar till din smartphone som ska få dig att gå till gymmet. Men det finns bara en tröja som ska få dig att sätta vanan att träna regelbundet.

Den analoga idén slog an hos juryn.

På onsdagen stod det klart att de svenska Berghsstudenterna Anna Zetterlund, Claes Holm, Fabian Luthander och Nicolas Lindberg tog hem årets Grand Prix i Future Lions med bidraget ”Ten Week Tee”.

AKQAs årliga tävling i Cannes gjordes i samarbete med Gymshark och Tiktok och studenter från 145 olika skolor i 45 länder fick i uppdrag att att visa hur man skulle kunna stärka människor genom att sammanföra ett träningscommunity och överbrygga eventuella hinder som deltagare möter för att skapa en mer hälsosam livsstil.

 

”Kändes långt bort att vinna”

Svenskarnas vinnande bidrag ”Ten Week Tee” beskrivs som en analog produkt för en digital värld. På träningskläderna finns instruktioner tryckta som bleks bort ju mer de tvättas. Resultatet är tänkt att göra personer som tränar självsäkra när de tränar första gången, och få dem att fortsätta träna och bygga självförtroende ju mer trycket bleknar. 

Efter tio veckor är trycket borta, och förhoppningsvis har personen utvecklat en vana att fortsätta sin hälsosamma livsstil.

För de fyra Berghsstudenterna var vinsten långt ifrån självklar. 

– Oväntad!, säger Anna Zetterlund och följs upp av Fabian Luthander:

– Ja, den kändes väldigt oväntad. Det är en väldigt stor tävling med många inskick. Då vågar man inte riktigt tänka att man ska vinna. Oavsett hur mycket självförtroende vi har i vår lösning så kändes det långt bort att vinna.

Anna Zetterlund igen:

– Det fanns också en oro för att vi var analoga, vi visste att vi simmade mot strömmen. Vi visste att antingen gör vi något som går åt helvete eller kommer gå svinbra, det var känslan.

Fabian Luthander, Anna Zetterlund, Claes Holm, Nicolas Lindberg.

Foto: Pressbild

Hur angrep ni briefen?

– Lite som vi brukar angripa breifer. Vi tänkte brett och sedan börja smala av det. Vi tyckte att det var en ganska tricky brief. Men börja brett och ner till det lilla och det är ofta i det lilla man hittar det intressanta, säger Claes Holm.

Varför tror ni att ni vann? Vad stod ut?

– Det alla har sagt är att det är enkelheten, att man kan förstå bara genom att se en bild eller se några ord om idén är det som är briljant. Idén löser ett riktigt problem som alla kan relatera till. Att vara ny på gymmet och inte känna sig trygg där. Det var styrkan i det, att lösa ett sådant problem med ett så simpelt verktyg, säger Nicolas Lindberg.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.