Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Sverigeflytt gav pr-skjuts till Synsam

Publicerad: 27 Januari 2021, 11:26

Synsams marknadschef Michael Grimborg vinner Sveriges Bästa Marknadschefer i kategorin optik.


Ämnen i artikeln:

SynsamSveriges bästa marknadschefer

Synsams följer just nu en strategi med målet att i längden transformera hela branschen. 

– Vi har en inslagen väg som vi började på för fem år sedan, som handlar om att transformera oss själva och förhoppningsvis hela branschen. Det är långsiktigt och kul när det ger resultat, oavsett om det är priser eller att det går bra för firman.

Samtidigt är det en utmaning att hitta rätt balans vad gäller datahanteringen. 

– Om du köper Google, om du köper Facebook – vad hamnar din data i slutändan? Här kan man säga att det inte berör oss, men det är precis vad det gör. Så det är en utmaning att inte gå fel här.

Därför vann Michael Grimborg
En av 2020 års mest utpräglade corona­affärsnyheter var när Synsam presenterade att man hade skrivit på en avsiktsförklaring med Ockelbo kommun att flytta dit sin glasögontillverkning som i dag finns i Kina. Nu är det oklart om det blir Ockelbo men det blir en hemflytt, det verkar säkert. Det är tryggare i Sverige och nyheten gav en enorm pr-skjuts i dessa dystra tider.

I Xtremes varumärkestracking ökar varumärket svagt och framför allt vinner man på att ta ansvar för miljö och samhälle. Förutom tanken på att flytta till Gävleborg så öppnade Synsam en outletbutik för återvunna glasögon under året. Där lyckades man fånga in två trender, lågpris och miljö, i en butik.

Optikkategorin 2020
All sällanköpshandel har lidit hårt av coronakrisen men optiker har haft det ännu lite kämpigare. Trots att optikerna, åtminstone de i Optikerförbundet, lovar en smittfri miljö vid synundersökningar har kunderna lämnat återbud.

Första kvartalet var ett ras medan det blev en viss återhämtning under sommaren, men nu är branschen tillbaka till dystra tider igen. Optiker har heller inte, jämfört med mode, en speciellt utvecklad e-handel. En tydlig trend är att optikerna under året flyttat ut till förorterna och villa­kvarteren. Bort från dyra city­hyror och till platserna där hemmajobbare befinner sig. Till skillnad mot modehandeln hade optikerna en god ekonomi innan coronakrisen och därför har vi heller ännu inte sett någon direkt utslagning.

Michael Grimborg

CMO Synsam. På Synsam sedan 2015, innan dess sexton år på TV4.

Antal vinster: Fem

Bor: Stockholm och Järvsö.

Hur stor marknadsavdelning: 8.

Varumärken som inspirerar: ”Ikea tycker jag är i en klass för sig som berör och innoverar framåt.”

 

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.