Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Sveriges bästa Youtube-kampanjer – de kan vinna

Publicerad: 14 Maj 2020, 11:17

Meds, Felix och Klarna har alla vinstchanser i Youtube Works. Googles tävling som i Sverige genomförs i samarbete med Sveriges Annonsörer och 100-wattaren.


Ämnen i artikeln:

Youtube

Vinnarna av Youtube Works utses av en oberoende jury bestående av namnkunniga experter med Karl Wikström (Åkestam Holst) som ordförande. Tävlingen syftar tävlingen till att lyfta och hylla varumärken och kampanjer som använt plattformen smart, engagerade och effektivt  i sju olika kategorier. Vinnarna presenteras på en digital gala den 5 Juni kl 13:00-14:00. Galan kommer ske digitalt och sändas på Youtube.

Galan omfattar också föredrag från bland annat forskaren och strategen Les Binet, Googles europeiska creative director Billy Corbyn, skaparna av Doconomy Johan Pihl och Mathias Wikström och andra spännande gäster. 

– Youtube Works är marknadsföringstävlingarnas svar på ”Alien Vs Predator” – en normbrytande effekttävling där kreativa kampanjer som aldrig skulle mötas i någon annan tävling plötsligt ställs mot varandra. Här blandas filmisk storbudgetreklam med smarta influencer-kampanjer, Youtuber-sketcher ställs mot tänkvärda dokumentärer, och episka musikvideor tävlar med konverteringsdrivande bumpers. Helt enkelt den mångfald en vanlig användare faktiskt möter på Youtube och i digitala kanaler varje dag, säger juryordförande Karl Wikström i en kommentar. 


1. Creative Innovation 

Apotek Hjärtat - A Hard Pill to Swallow 

Norrlands Guld - Ölavtalet  

Volkswagen - The No Show Room  

 

2. Media Innovation

Adidas All Stars Game 

Norrlands Guld - Ölavtalet  

Volkswagen - The No Show Room  

3. Force For Good 

Apotek Hjärtat - A Hard Pill to Swallow 

Brottsoffermyndigheten - Av Fri Vilja  

Halebop - Mataam 

4. Action Driver 

Norrlands Guld - Ölavtalet 

MEDs - Boosting the conversation through Youtube 

Nivea - Nivea Essentials 

5. Best Leverage of Youtube Culture 

Adidas - Adidas All Stars Game (Länk)

Arla - Matkanalen av Arla  

Subway - Subway Supreme Vegan Launch 

6. Winning Hearts

Felix - Ketchupeffekten 

Klarna - Get Smooth 

Maurten - Unofficial 

7. Grand Prix

Ett Grand Prix delas ut till det bidrag som genom fängslande historieberättande, innovativ användning av format och data påvisat både fantastiska resultat och hög effektivitet.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Youtube

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.