Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Sveriges mest ansvarstagande – här är apoteket som väljer med hjärtat

Publicerad: 13 oktober 2022, 19:43

Fredrik Kullbergs Apotek Hjärtat uppfattas som det mest ansvarstagande varumärket, av svenskarna.

Foto: Montage. Illustration: Tom Fägrell.

En del är bättre än andra på delar i varumärkesbyggandet. Det kan vara nog så viktigt när omvärlden trycker på. Fredrik Kullberg på Apotek Hjärtat har jobbat bäst med att vara ansvarstagande enligt Xtremes varumärkesmätningar – oavsett kategori.

Ämnen i artikeln:

Sveriges Bästa MarknadschefFredrik KullbergApotek Hjärtat

Yasmine Winberg

yasmine.winberg@resume.se


Det är trångt i apoteksbranschen. De senaste åren har traditionella spelare i allt större utsträckning fått konkurrens från nya och digitalt drivna uppstickare, som Meds, Apotea och Apohem. Apotek Hjärtats storlek hindrar dem inte från att ta ytterligare position. Xtremes varumärkesmätningar visar att kedjan är synnerligen stark inom det värderingsdrivna attributet, där miljötänk och social hållbarhet ingår.

Sveriges mest ansvarstagande marknadschefer – topp tre

1. Fredrik Kullberg, Apotek Hjärtat

2. Pino Roscigno, Stadium

3. Charlotte Sjöberg-Nilsson, OKQ8

För tre år sedan stack Apotek Hjärtat ut hakan ordentligt i den omfattande kampanjen ”A hard pill to swallow”. En medicin gjord på vatten förorenat av läkemedelsfabriker blev en nagel i ögat på en traditionell bransch. Det blev också ett avstamp och en signal för politiker, leverantörer och konsumenter om att apoteket nu sätter fokus på sitt och branschens hållbarhetsarbete.

– Det var lite provokativt av oss att lyfta den frågan. Vi lyckades dramatisera våra gemensamma utmaningar på ett bra sätt, därför blev kampanjen symbolisk, säger marknadschefen Fredrik Kullberg.

I svallvågorna av kampanjen har Apotek Hjärtat satt fokus på hur konsumenten kan göra mer medvetna val. Märkningen ”Välj med hjärtat” startade under Apotek Hjärtats flagg, men har nu blivit standard i branschen med ”Välvald”.

– Vi släppte gärna vårt hjärta i namnet för sakens skull.

Dessutom försöker man förenkla hela kundresan. I e-handeln kan konsumenten använda ett verktyg för medvetna val, där man kan filtrera fram produkter utifrån aspekter som exempelvis ”nor­diskt”, ”ekologisk” eller ”miljömärkt”. Apotek Hjärtat tittar också på hur de kan låta konsumenten välja fler alternativ vid leverans. Konsumenten kanske inte alltid måste ha leveransen på snabbast möjligaste vis, utan kan också välja alternativ som är mer skonsamma för miljön.

– Enkelheten för kunden är en nyckel framåt i vårt hållbarhetsarbete. Vårt fokus på frågan handlar om att ta ansvar för de problem och utmaningar som finns i vår omvärld, men det finns också rent affärsmässiga skäl. Det bygger lojalitet över tid och är viktigt för att fånga upp den yngre generationen, säger Fredrik Kullberg.

Hur ser du på dilemmat att kommunicera hållbarhet så att konsumenten verkligen förstår vad som är ett mer hållbart val och vad det valet innebär? Det har visat sig vara svårt generellt.
– I många hållbarhetsfrågor hamnar vi i ett ”å ena sidan, å andra sidan”. Det finns alltid ett ”om” och ett ”men”. Egentligen behöver vi göra långa utläggningar, men då blir kommunikationen så svår att ingen orkar ta till sig den. Vi jobbar på att våga vara tydliga och kortfattade med mer information för den som är intresserad. Vi och många andra med oss delar rädslan för att kortfattade budskap ska klassas som greenwashing. Men jag är övertygad om att så länge vi har fakta och belägg för det vi säger kan vi ha modet att vara tydliga. Man får vara beredd på kritik och negativa reaktioner, men har man bra svar på dem så är det egentligen inget problem. 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev