Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Tävling
Publicerad: 29 januari 2020, 10:58
Det blir ingen tävling i svensk datadriven marknadsföring under våren. Echo Awards i mars gör att Swedma flyttar Guldnyckeln till hösten.
Eftersom Echo Awards flyttar tävlingen till mars 2020 väljer Swedma att lägga om datumet för datadrivna marknadsföringstävlingen Guldnyckeln till hösten 2020. Inget specifikt datum är ännu satt, men branschorganisationen lovar att ge ett besked senare i vår med tillräcklig marginal för byråer och annonsörer att lämna in bidrag.
– Vi har löpande fått frågor kring det här och vi har valt att flytta Guldnyckeln till hösten, primärt eftersom det krockar med Echo Awards på våren, säger Swedmas vd Malin Anglert till Resumé.
När var senast Guldnyckeln avgjordes på hösten?
– Det har inte skett innan. Vi visste ganska tidigt i höstas att det skulle bli så här.
Några fler nyheter att vänta kring tävlingen?
– Vi är i färd med att se över kategorierna som är ett 20-tal i dagsläget.
Nyligen lanserade Swedma en ny branschkod som vägleder medlemmarna hur de ska hantera data och personuppgifter på rätt sätt, inte minst i den datadrivna kommunikationen. Syftet är att skapa en balans mellan effektiv marknadsföring och hänsyn till den personliga integriteten och stödja medarbetare i det dagliga arbetet.
Riktlinjerna ska bland annat ge svar på hur länge företag får spara data, hur man får samla in data och vilka kanaler som kan kommuniceras i.