Tävling
Tidigare guldskriftsvinnare säljer sina statyetter i årets kampanj – den första kostar 129 000 kronor
Publicerad: 23 januari 2023, 12:24
Vad är det värt att vinna Guldskrift? Ganska mycket visar årets kampanj där tidigare vinnare står redo att sälja sina statyetter – om du är beredd att betala priset de menar att just deras gyllene G är värt.
Ett begagnat G till priset av två nya, ett livs samlade studieskulder eller en 30-sekunders spot i Super Bowl. Det är vad några av de tidigare vinnarna vill ha för sina Guldskrifts G:n som nu ligger ute till försäljning på sajten vadardetvart.com. Sajten är också centrum i årets kampanj som ska få landets copywriters att skicka in sina bästa alster till Guldskrift – specialpriset för årets bästa reklamtext som delas ut på Guldäggsgalan.
Den 4,5 kilo tunga statyetten har hittills endast varit tillgängligt för den eller de copys som skrivit den text som den kräsna Guldskriftsakademin kan enas om varit årets bästa. Nu finns alltså chansen även för den som inte tror sig ha vad som krävs för att själv vinna Guldskrift, att köpa eller byta till sig ett av de tidigare utdelade priserna – om än med någon annans namn på.
Fram till 2010 bestod priset, utöver själva äran, endast av ett diplom. De senaste 12 åren har vinnaren även fått specialdesignat pris i design av Barbro Ohlson Smith. Priset gestaltas av ett liggande versalt G satt i Times New Roman. Bokstaven symboliserar det skrivna ordet, men fungerar också som en förkortning för guld.
Priset är 6,5 cm tjockt och producerad i solid mässing vilket gör den till en rejäl bjässe även rent viktmässigt. Och det är några av de sedan dessa tidigare utdelade gyllene G:n som nu finns till salu. Bland annat det allra första som delades ut. Det tillföll Christian Heinig som vann för kunden Riksgälden 2010, ett pris och en bit historia som nu kan bli ditt för 129 000 kronor.
Andra tidigare vinnare statyetter att lägga vantarna på är Johannes Ivarsson, Ida Backman, Magnus Jakobsson och Fredrik Thunholm, Linda Elers, John Schoolcraft, Tove Eriksen Hillblom och Olle Langseth, Simon Lublin samt Linnéa Amundson och Petter Nylind.
De senare två ligger också bakom kampanjen, som traditionsenligt görs av senaste årets vinnare.
Kampanjen pågår fram till att inlämningen till Guldskrift stänger den 17 februari. Inlämning till tävlingen görs på guldagget.se.