Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Tillsatte coronateam – Hemköp vinnare i krisen

Publicerad: 27 januari 2021, 11:23

Ted Bergström på Hemköp vinner Sveriges Bästa Marknadschef i kategoprin dagligvaruhandel.


Ämnen i artikeln:

HemköpSveriges bästa marknadschefer

För Resumé nämner Hemköps Ted Bergström några av de bra beslut som fattades i början av coronakrisen: 

– Vi tillsatte ett nytt kreativt team som fick till uppgift att se några veckor framåt – och hur vi skulle kommunicera kring de olika scenarion och händelser vi såg kunde inträffa. På så sätt fick vi en bättre framförhållning och var förberedda på de händelser som komma skulle.”

Kedjan lanserade också ett lojalitetsprogram under året som visade sig bli en succé. 

– Lanseringen av vårt nya lojalitetsprogram Klubb Hemköp gav ett fantastiskt genomslag bland kunder. Vi bestämde oss för att lansera ett lojalitetsprogram som belönar dem som handlar hållbart extra genom att bland annat ge dubbla poäng på frukt och grönt och belöna goda handlingar.

Därför vann Ted Bergström

Bland lågprisaktörer och nya e-handelsalternativ har Hemköp rullat fram som det varumärke som stärktes bäst under året. En av årets stora nyheter från den Axfoodägda kedjan (och systerföretag till förra årets vinnare Willys) är en fygital app där besökarna kan samla sina inköpslistor, få en orienteringskarta över butiken man är i, samt använda att betala med. Hemköp väckte också viss uppståndelse med sitt nya bonussystem där kunderna som gör hållbara val får extrapoäng.

Livsmedelskedjor 2020

Brist på krogliv, hemmajobb och allmän tristess har lett till att vi har lagt en allt större andel av vår budget på dagligvaruhandeln. Köksbordet har blivit den nya lägerelden.

Den mest uppenbara trenden är att e-handeln har exploderat och nu handlar även den äldre generationen. De utpräglade e-handlarna som Mathem och Matsmart har blivit riktiga tänkbara val för fler hungriga. En annan trend är att allt fler väljer lågprishandeln. Lidl växer starkt, inte minst efter att man har öppnat nya butiker.

Men det går inte bra för alla. Gränshandeln har haft ett katastrofår och butikerna i citylägen har haft det tuffare än butiker i externa lägen.

 

Ted Bergström, marknadschef Hemköp

På Hemköp sedan 2018, innan dess sju år på Hemtex.

Antal vinster: En.

Bor: Lidingö.

Utbildning: Master of science, in business and economics, major in marketing, Stockholms universitet.

Hur stor marknadsavdelning: Cirka 30 personer.

Varumärken som inspirerar: Nike, Oatly, Max, Spotify, Ikea.

 

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.