Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Tillväxt av guld för Apotea – nu ska de bygga bygga varumärke på allvar

Publicerad: 27 januari 2021, 11:22

Apoteas marknadschef Emmelie Johansson vinner Sveriges Bästa Marknadschefer i kategorin apotek.


Ämnen i artikeln:

ApoteaSveriges bästa marknadschefer

Apoteas marknadschef Emmelie Johansson inspireras av många olika varumärken, stora som små och nya som gamla och 2020 innebar ett overkligt intensivt år för Apotea. Hon ser också med tillförsikt på 2021.

– På kort sikt är det stadig tillväxt som gäller och då ska hela organisationen vara med. På lite längre sikt ska vi fylla varumärket med mera saker. I dag står vi för ’snabbt, billigt, fraktfritt’ och det ska vi göra i fortsättningen också men även något mer. Tanken var att det jobbet skulle dra i gång 2020 ... men det kom annat emellan.

Därför vann Emmelie Johansson:

År 2019 utsågs Apoteas Sofia Modig inte bara till bästa marknadschef i apotekskategorin utan även även till Sveriges bästa marknadschef alla kategorier. Några dagar efter prisutdelningen slutade hon för att ta rollen som hållbarhetsansvarig. Hon efteträddes av Emmelie Johansson som har gjort ett gediget jobb. Apoteas varumärke har utvecklats från starkt till ännu starkare och närmar sig Apotekets nivå. Framgången är ett resultat av att konsekvent hållit fast vid kärnan med det enkla, billiga och de snabba leveranserna. Det är uppenbarligen det som kunderna efterfrågar, omsättningen ökade med 50 procent till 4 miljarder kronor, men det sätter också press på organisationen som har lidit av växtvärk. Under hösten har det kommit rapporter om en tuff arbetsmiljö när beställningarna rasat in. Hur det påverkar varumärket är ännu för tidigt att säga.

Apotekskategorin 2020

Apotea lade grunden för en e-handelsrevolution på den svenska apoteksmarknaden. Vilket betalade sig nu när coronakrisen gav gnistan till en explosiv e-handelsutveckling. Mer eller mindre alla av de stora aktörerna lägger stora resurser på att förbättra sina digitala erbjudanden. Apoteket Kronan vann till exempel Svenska SEO-priset under året.

Apoteksmarknaden har fram till nu bestått av tre traditionella apotek och en e-handlare. E-handlaren Meds har med uppseendeväckande marknadsföring, mer lifestyleinriktad profil och snabba leveranser ökat sin kännedom snabbt.

Under året har Hemköp följt de andra stora livsmedelskedjorna och lanserat Apohem. Det är ett renodlat e-handelsapotek som ligger något närmare Meds än Apoteket i sin profil.

Emmelie Johansson. Head of marketing Apotea.

På Apotea i drygt ett år, innan dess på Air France.

Antal gånger ni vunnit: En.

Bor: Svinninge, Stockholm.

Utbildning: Master och science (Mscs) i business administration från Jönköping International Business School.

Hur stor avdelning: 18 personer.

 

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.