Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tävling

Tio svenska byråer kan vinna Epica – F&B och Nord DDB dominerar

Publicerad: 13 November 2019, 09:59

Med fyra nomineringar har "The E.V.A. Initiative" flest vinstchanser av alla svenska bidrag.

Här är de svenska kampanjerna som lyfts fram av den internationella branschpressen.


Ämnen i artikeln:

Nord DDBEpicaForsman & Bodenfors

Epica Awards, tävlingen där branschjournalister världen över avgör vilka kampanjer och initiativ de anser vara mest kreativa under det gångna året delas ut under en prisceremoni i Amsterdam den 21 november.

Totalt handlar det om 40 nominerade bidrag för Sverige och tio byråer har chans att vinna. Det är något sämre än förra året (44), då Forsman & Bodenfors kammade hem årets byrå. Samtidigt med marginal bättre än de nordiska grannländerna Danmark (21), Norge (17) och Finland (3).

Flest nomineringar har Nord DDB och Forsman & Bodenfors, 11 vardera. F&B:s ”The E.V.A. Initiative” är det mest nominerade bidraget (4). Nord DDB har tre nomineringar för ”Abbey Road”/Volkswagen och resterande åtta nomineringar för McDonald's.


11 nomineringar
Forsman & Bodenfors 


”The E.V.A. Initiative” / Volvo Cars  (Vehicles, Automotive Services & Accessories/  Public Interest - Gender Equity /Creative Use of Data / Integrated Campaigns)

”The allergy horror” / Apoteket in Health & Beauty (x3 parts)

”Outbreak” / Apoteket  (Health & Beauty)

”Proud Trams” / Västtrafik (Transport & Tourism)

”30,000 cars” / Västtrafik (Transport & Tourism)

”The escape” /Telia (Online & Mobile Services)

”Smash Proof Guitar” / Sandvik Group (Product Design)

”Truck Stop Neck Cracking” / Volvo Trucks North America (Online & Viral Films)

Nord DDB

”Abbey Road” / Volkswagen (Vehicles, Automotive Services & Accessories,  Media Innovation - Alternative Media samt i Integrated Campaigns)

”A classic. With bacon.” / McDonald's in /Food x3 parts och Restaurants, Bars & Cafés (x3 parts)

NORD DDB Stockholm with ”McHive” for McDonald's in (Public Relations och Product Design)

BeeBoards” / McDonald's (Restaurants, Bars & Cafés och Traditional Media)

”McDelivery Stealth Menu” / McDonald's (Food)

”McCharge” / McDonald's (Restaurants, Bars & Cafés)

4 nomineringar

Le Bureau
”Taking care of business” / Arbetsförmedlingen (Professional Products & Services)

”Imaginary disabilities” for Arbetsförmedlingen/ The Swedish Public Employment  (Professional Products & Services (x3 parts))

”Artificial with a heart” / Arbetsförmedlingen (Radio Advertising)

”Gör Plats”/Arbetsförmedlingen  (Integrated Campaigns)

Åkestam Holst
”Without the Whole Picture” / Pressbyrån/Expressen (Retail Services (x3 parts) och Media (x3 parts)

”New Chapter”/ IKEA  (Homes, Furnishings & Appliances)

”The Feather” /SVT (Media)



3 nomineringar

Acne
”Me/We”/ IKEA (Homes, Furnishings & Appliances)

”IKEA responses” / IKEA (Retail Services)

Acne with ”IKEA responses” / IKEA (Topical & real-time)

2 nomineringar

King 

”Living Sleepers” / Clas Ohlson  (Retail Services)

”Merry Stress Free Christmas” /Clas Ohlson (Animation)

Welcom

 ”Halloween at Liseberg ”/ Liseberg (Recreation & Leisure)
”The first half” / Göteborgsvarvet (Recreation & Leisure)

1 nominering

Drama Queen Communications 

” Absolut Comeback / Absolut Recycled” / The Absolut Company (Packaging Design)

Prime
”The Edible Country” / Visit Sweden  (Transport & Tourism)

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.