Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Tog hjälp av strandsatta pandemiturister – Visit Sweden och Forsman & Bodenfors vinner integrerat

Publicerad: 5 maj 2022, 19:33

”En once-in-a-lifetime idé som lyckades vända förtvivlan till något fantastiskt för de ofrivilliga turisterna i Sverige”

Foto: Julia Lindemalm

I ”De ofrivilliga turisternas guide till Sverige” tog Visit Sweden och Forsman & Bodefors hjälp av strandsatta turister i Sverige. Resultatet blev en guidebok som ska hjälpa svenskarna att upptäcka vår egen bakgård.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetForsman & BodenforsVisit SwedenOatlyVolvo

En global pandemi för med sig oförutsedda omständigheter. När länder världen över stängde sina gränser blev en följdeffekt att somliga medborgare blev fast i de länder där de för tillfället vistades. Som i Sverige, exempelvis. I kampanjen ”De ofrivilliga turisternas guide till Sverige” tog Forsman & Bodenfors och Visit Sweden tillvara på de omständigheterna. Nu prisas kampanjen med ett guldägg i kategorin integrerat.

– Suveränt, Sveriges fotografer ska ha stort tack, sa teamet när de tog emot priset. 

Tillsammans med turister strandsatta i Sverige tog de fram en turistguide om alltifrån vattenfall till städer med syfte att få svenskarna att upptäcka sin egen bakgård. Perfekt för en tid präglad av ”svemestrande” svenskar. 

Motiveringen lyder:

”En once-in-a-lifetime idé som lyckades vända förtvivlan till något fantastiskt för de ofrivilliga turisterna i Sverige, och samtidigt inspirera ett folk som kände sig mer instängda än någonsin. Tajmingen, hantverket och ett så omtänksamt jävlar anamma var helt enkelt omöjligt att värja sig ifrån. En kampanj som får oss att uppskatta de positiva konsekvenserna av livets nyckfullheter.”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Silverägg i kategorin går till:

”A million more” av Forsman & Bodenfors för Volvo Cars
”An ad in an ad in an ad” av Oatly för Oatly
”Varannan havre” av Oatly för Oatly

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.