Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Tävling
Publicerad: 22 mars 2022, 11:57
Efter den årliga sammanställningen av effektivitetsmätningar kan Warc konstatera att Nike och Wieden+Kennedy skrapat ihop flest poäng.
Warc Effective 100 är en sammanställning av kampanjer, varumärken och byråers vinster i olika effektivitetsmätningar runtom i världen. 2021 är det Nike-kampanjen ”Crazy Dreams”, skapad av Wieden+Kennedy Portland, som är den mest effektiva kampanjen.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
LÄS OCKSÅ: Rapport: Nike bäst på mångfald bland konsumentvarumärken
FP7 tog andraplatsen bland kampanjerna för ”A Dad’s Job” som visades på fars dag i Förenade Arabemiraten och syftar att minska tabun kring ensamstående mammor. Bland byråvinnarna tog FP7 McCann Dubai förstaplatsen, följt av Zenith Bogotá och Publicis Sapitent Seattle.
Det enda svenska bidraget bland kampanjerna är Burger King-kampanjen ”Moldy Whopper”, som tar en fjärdeplats med 51,4 poäng.
Bland nätverk och holdingbolag är det McCann Worldgroup och WPP som prisas. Det är fjärde året i rad som McCann och WPP får respektive utmärkelse.
Kampanj
1. Crazy Dreams – Nike – Wieden+Kennedy Portland / Publicis Sapient Seattle – 100 poäng
2. A Dad's Job – Home Centre – FP7 McCann Dubai / Initiative Cairo –
94,6 poäng
3. Meddle in the New Zealand Election – Every Kiwi Vote Counts – Special Auckland – 57,6 poäng
Kreativ byrå
1. FP7 McCann Dubai – 234,6 poäng
2. Ogilvy Sydney – 115,5 poäng
3. Wieden+Kennedy Portland - 113 poäng
Mediabyrå
1. Zenith Bogotá – 68,5 poäng
2. PHD Auckland – 63,1 poäng
3. PHD New York – 58,3 poäng
Digitalbyrå
1. Publicis Sapient Seattle – 100 poäng
2. Edelman New York – 52,1 poäng
3. InHype Dubai – 34,6 poäng
Nätverk
1. McCann Worldgroup – 863,6 poäng
2. Ogilvy – 777,6 poäng
3. BBDO Worldwide – 702,7 poäng
Holdingbolag
1. WPP – 2162,8 poäng
2. Omnicom Group – 2018,8
3. Interpublic Group – 1700,9 poäng
Varumärke
1. McDonald's – 313,1 poäng
2. Burger King – 271,2 poäng
3. KFC – 212,5 poäng
Annonsör
1. AB InBev – 463,2 poäng
2. Unilever – 409,1 poäng
3. Restaurant Brands International – 316,8 poäng
Land
1. USA – 1649,3 poäng
2. Kina – 997,2 poäng
3. Indien – 607,1 poäng
Hela listan hittar du HÄR.