Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Topp 100: Här är reklambranschens effektivaste byråer och kampanjer 2022

Publicerad: 22 mars 2022, 11:57

Efter den årliga sammanställningen av effektivitetsmätningar kan Warc konstatera att Nike och Wieden+Kennedy skrapat ihop flest poäng.


Ämnen i artikeln:

WarcNikeWieden+Kennedy

Warc Effective 100 är en sammanställning av kampanjer, varumärken och byråers vinster i olika effektivitetsmätningar runtom i världen. 2021 är det Nike-kampanjen ”Crazy Dreams”, skapad av Wieden+Kennedy Portland, som är den mest effektiva kampanjen. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

LÄS OCKSÅ: Rapport: Nike bäst på mångfald bland konsumentvarumärken

FP7 tog andraplatsen bland kampanjerna för ”A Dad’s Job” som visades på fars dag i Förenade Arabemiraten och syftar att minska tabun kring ensamstående mammor. Bland byråvinnarna tog FP7 McCann Dubai förstaplatsen, följt av Zenith Bogotá och Publicis Sapitent Seattle. 

Det enda svenska bidraget bland kampanjerna är Burger King-kampanjen ”Moldy Whopper”, som tar en fjärdeplats med 51,4 poäng.

Bland nätverk och holdingbolag är det McCann Worldgroup och WPP som prisas. Det är fjärde året i rad som McCann och WPP får respektive utmärkelse.

Warc Effective 100

Kampanj

1. Crazy Dreams – Nike – Wieden+Kennedy Portland / Publicis Sapient Seattle – 100 poäng

2. A Dad's Job – Home Centre – FP7 McCann Dubai / Initiative Cairo –

94,6 poäng

3. Meddle in the New Zealand Election – Every Kiwi Vote Counts – Special Auckland – 57,6 poäng

 

Kreativ byrå

1. FP7 McCann Dubai – 234,6 poäng

2. Ogilvy Sydney – 115,5 poäng

3. Wieden+Kennedy Portland - 113 poäng

 

Mediabyrå

1. Zenith Bogotá – 68,5 poäng

2. PHD Auckland – 63,1 poäng

3. PHD New York – 58,3 poäng

 

Digitalbyrå

1. Publicis Sapient Seattle – 100 poäng

2. Edelman New York – 52,1 poäng

3. InHype Dubai – 34,6 poäng

 

Nätverk

1. McCann Worldgroup – 863,6 poäng

2. Ogilvy – 777,6 poäng

3. BBDO Worldwide – 702,7 poäng

 

Holdingbolag

1. WPP – 2162,8 poäng

2. Omnicom Group – 2018,8

3. Interpublic Group – 1700,9 poäng

 

Varumärke

1. McDonald's – 313,1 poäng

2. Burger King – 271,2 poäng

3. KFC – 212,5 poäng

Annonsör

1. AB InBev – 463,2 poäng

2. Unilever – 409,1 poäng

3. Restaurant Brands International – 316,8 poäng

 

Land

1. USA – 1649,3 poäng

2. Kina – 997,2 poäng

3. Indien – 607,1 poäng

 

Hela listan hittar du HÄR.

 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

WarcNikeWieden+Kennedy

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.