tisdag6 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Tre Sverige har Årets Marknadsavdelning 2022

Publicerad: 18 maj 2022, 15:30

Vinnare av ÅRETS MARKNADSAVDELNING 2022 är 3Sverige, representerade av Jim Carlberg, Mirja Kais, Mathias Andersson. Prisutdelare förra årets vinnare Catarina Falkenhav, kommunikations- och försäljningschef, Kungliga Operan på Framtidens marknadsavdelning 2022

Foto: Pax Engström Nyström

Under eftermiddagen utnämndes Årets Marknadsavdelning vid Resumés event Framtidens marknadsavdelning.

Ämnen i artikeln:

Årets marknadsavdelningNyheterTre

R

Redaktionen

red@resume.se


Under dagen har Framtidens marknadsavdelning hållits av Resumé, och förutom föreläsningar och paneldiskussioner har priset för Årets marknadsavdelning delats ut. Vinnaren utsågs av en jury ledd av Resumés chefredaktör Yasmine Winberg och gick slutligen till Tre Sverige. 

Det känns fantastiskt bra. Vi jobbar långt ifrån med bara kommunikation. Vi har bottnat i hela företagskulturen och har varit involverade från början till slut, säger Jim Carlberg från Tre, som tog emot priset. 

Motiveringen lyder:

Många kampanjer och koncept vinner guldägg, men få går så långt som att förändra hur ett helt företag jobbar i allt från kommunikation, till kundservice och medarbetarengagemang. Vinnaren av årets marknadsavdelning har gjort just det och visar hur en marknadsavdelning både kan ta plats i finrummet på ett stort bolag och också leda hela dess företagsstrategi. Ett riktigt trevligt genomslag!

Vad har varit svårast?

– Att påminna alla om vikten av, att vi bygger vårt varumärke vid varje tillfälle vi träffar en person. Det gäller att fokusera på det som du vet skapar skillnad, på just din marknad, säger Jim Carlberg.

Har du något bra exempel på hur man driver det i hela organisationen?

- Ambitionen var att förändra perceptionen på marknaden, uppfattningen hos konsumenterna. Vi insåg att marknadskommunikationen bara var en otroligt liten del av det vi på bolaget gemensamt behöver ansvara för att skapa tillväxt och lönsamhet, säger Jim Carlberg och fortsätter:

– Några tips är att inte vara rädd att titta inåt, ändra det som inte funkar, förstå det som funkar och förstärk det. Skaffa en högre medvetandegrad av vad som funkar.

Vad blir nästa stora projekt?

– Att bevisa vår position genom att göra mer saker ”på riktigt”. Vi har storslagna planer. Håll ögonen öppna!

Prisutdelningen hölls på Space Stockholm. 

Juryn utsåg fem finalister. De övriga nominerade var:
✓ Barncancerfonden
✓ Lindex
✓ Revolution Race
✓ Ejendals

Juryn för Årets marknadsavdelning 2022

Catarina Falkenhav, kommunikationschef på Kungliga Operan

Cecilia Steenberg Forsberg, Group Brand Director, Telia

Kristoffer Stenqvist, Head of Marketing, Kry

Lisa Björnberg, Global Head of Marketing Operations, Klarna

Niclas Norström, strateg, NORD DDB

Niklas Bondesson, Doktor i Marknadsföring vid Stockholms universitet & rådgivare NoA Consulting

Nils Erik Andersson Wimby, Head of Creative and Media, If*

Joachim Medalen, managing director och partner, SEEN

Yasmine Winberg, juryordförande och chefredaktör Resumé

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev