Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Tredje filmägget på fyra år för King och Cancerfonden

Publicerad: 19 maj 2021, 13:45

Lagom till jul släppte Cancerfonden en ny känslosam reklamfilm i samarbete med reklambyrån King. Nu vinner skildringen av vad som händer med en stark far- och sonrelation efter ett cancerbesked guldägg i kategorin längre filmer.


Ämnen i artikeln:

KingCancerfondenGuldägget

Kings känslomässiga musikdrivna och starka filmer för Cancerfonden vinner guldägg för tredje gången. Under julen 2020 skildrade filmen en ensamstående pappa och hans son.
Tittarna får följa deras liv från sonens första dag i skolan, via scener från tennisbanan, humor, konflikter och djupa samtal. Till ett cancerbesked som fullständigt vänder upp och ner på deras tillvaro.

Filmens ledmotiv är, liksom i julfilmen från 2018, en nytolkning av folkvisan ”Auld Lang Syne”. Årets tolkning var framtagen av artisten Thomas Stenström och heter ”Ser du månen där du är ikväll?”.

Julen är den viktigaste insamlingsperioden för givarorganisationerna. ”Tillsammans igen” hade målet om insamlade medel, men också nya givare och höjda varumärkesvärden. Filmen skulle väcka engagemang som skulle förvaltas av kampanjens taktiska delar i digitala kanaler för att konvertera givare.

Kampanjen resulterade i ett ökat privatgivande med 24 procent. Andelen givare i målgruppen 21-30 år ökade med 80 procent. Cancerfonden såg också ett ökat engagemang och givande bland män.

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-inställningar.

Innehåll: https://youtu.be/KfFoQd0V6zM

 

Nu vinner King och Cancerfonden guldägg i kategorin ”Längre filmer” med motiveringen:

”Det är omöjligt att inte beröras. Att röras, till tårar. Juryn tittar på filmen om och om igen, och varje gång blir vi lika imponerade. Det är en enkel historia, men oerhört skickligt berättat. Varenda sekund känns trovärdig. Karaktärernas starka relation går genom skärmen och rakt in i hjärtat. ”En av tre får cancer. Men alla drabbas.” - Ett hållbart koncept med stora möjligheter att fånga olika målgrupper. Det har gjorts fantastiska filmer på konceptet tidigare, men juryn menar att det här är den bästa. Hittills…!”

Silverägg går till:

”Dantes Heartbeats”, Hjärtebarnsfonden, Abby Priest
”The Tower”, Volvo Trucks, Forsman & Bodenfors
”Truck Stop Neck Cracking”, Volvo Trucks, Forsman & Bodenfors

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

KingCancerfondenGuldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.