tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Tronskifte i Månadens kampanj och en comeback på pallplats: ”Jobbar på att ta förstaplatsen”

Publicerad: 12 januari 2023, 09:45

Foto: marchmeena29

När Månadens kampanj 2022 summeras kan vi konstatera förändringar på pallplatsen. En sexårig segersvit har brutits och på bronsplatsen hittar vi årets raket.

Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjForsman & BodenforsNyheter

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Under Månadens kampanj 2022 har en segersvit om sex år brutits, när Forsman & Bodenfors seglat förbi Åkestam Holst. Med bidrag som Ålevangeliet, No Compromises och Discover the originals så har byrån lyckats samla ihop hela 429 poäng. Vi pratade med Sophia Lindholm, art director och creative lead på byrån.

Grattis! Hur känns det?
Tack! Väldigt kul så klart, ett fint tecken på att vi fått ut många jobb under året som uppskattas där ute.

Åkestam Holst har vunnit de senaste sex åren, med er hack i häl. Vad gjorde att ni fick övertaget till slut?
– För att det ska gå bra i en tävling som månadens så behöver man få ut många starka jobb, kontinuerligt under året. Så resultatet beror nog på att vi både har många enormt begåvade kolleger som tror stenhårt på kreativitet kombinerat med många kunder som ser effekten av kreativ kommunikation. Då blir det både kvalitet och kvantitet. 

Har ni gjort någon förändring i det kreativa arbetet under året?
Det finslipas och justeras väl konstant men kärnan är densamma som alltid: kreativiteten först. 

Juryn har sagt sitt, men vilka kampanjer är ni mest nöjda och stolta över 2022?
– Förutom alla kampanjer som juryn valde att belöna så är vi väldigt stolta över en som inte blev belönad alls haha, nämligen Partiblomman för Majblomman där vi genom extremt små medel lyckades påverka en hel valrörelse. 

Obelönad i Månadens kampanj, men ändå en favorit för Forsman & Bodenfors - Partiblomman.

Är det här början på en segersvit för er i Månadens kampanj?
– Vi har ju länge haft fokus på att få ut många starka jobb för många olika kunder, och det är något som kommer fortsätta ha högsta prioritet. Och om det leder till att det fortsätter gå bra i Månadens så är det ju dessutom väldigt kul!

Hur tror du det kommer gå för er i andra tävlingar, Guldägget och Cannes Lions, till exempel?
– Nästan omöjligt att sia om, det handlar så mycket om respektive jury och andra jobb man tävlar mot. Är det något man lärt sig efter att ha hållit på med det här ett tag så är det att just reklamtävlingar kan vara stolpe in, stolpe ut. Men så länge vi alla fokuserar på kreativitet i världsklass när vi går till jobbet så brukar det löna sig även i tävlingar som Guldägget och Cannes. Det har i alla fall gått bra tidigare!

Slutligen: Hur firar ni?
– Det känns väl som ett ypperligt tillfälle att blicka tillbaka på 2022 och känna sig stolt över allt vi gjort. Innan vi omedelbart behöver fokusera på allt som ligger framför oss 2023 så klart. 

Hela gänget på Forsman & Bodenfors.

Foto: Ludvig Woll

Samtidigt som byrågiganterna Åkestam Holst och Forsman & Bodenfors har tävlat om täten har en nygammal spelare placerat sig på tredjeplatsen. Garbergs, som under de senaste åren legat lågt i kreativa tävlingar, inklusive Månadens kampanj, gjorde en ordentlig upphämtning och landar på pallplats när vi summerar helåret. Bäst gick det i kategorierna film och design, men man har plockat poäng i samtliga kategorier, med bidrag för Skansen, Barncancerfonden, och St1.

Ni har haft lite av en svacka de senaste åren, nu är ni tillbaka. Har ni gjort några förändringar?
– Ja, det har vi gjort och faktiskt under flera års tid. Det började med en förändrad ägarstruktur och vissa personalförändringar för att vara bättre anpassade både till marknadens efterfrågan och den utveckling vi tror på framåt. Framför allt har det handlat om att förstärka vår designkompetens ytterligare och samla all verksamhet under ett bolag. Vi har inte heller kvar någon renodlad CD-roll utan jobbar kollektivt med utvecklingen av vår kreativitet. Men det viktigaste är att vi alla har fokuserat på den affärsidé som vi haft sedan starten 1987 – att skapa långsiktiga koncept som får våra kunders affärer att växa, säger Mehrnaz Bejne, vd på Garbergs. 

Framför allt har ni presterat i kategorierna design och film, men ni har plockat poäng i alla kategorier. Vilket jobb som ni gjort är du mest stolt över?
– Jag är givetvis stolt över alla jobb men om jag ska lyfta några som ligger mig extra varmt om hjärtat så känns det extra roligt och relevant att vi har lyckats gifta Skansens mångåriga hantverkstradition med kommunikationen så väl att vi vann totalen i månadens design 2022. Jag tycker personligen att filmerna för St1 är väldigt roliga, det var många skratt på byrån redan när vi fick se castingen. Sen är jag oerhört stolt över vårt koncept för Barncancerfonden ”Barn och cancer hör inte ihop”. Känns viktigt och angeläget att bidra till en sån god och livsviktig sak. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Vilka jobb (som ni inte gjort) inspireras ni av?
– Jag har inga kampanjer som jag känner mig starkt inspirerad av just nu, men Samsungs film The Spider and the Window är en fin berättelse.

Hur tror ni det kommer gå i andra tävlingar - satsar ni mot Guldägget eller Cannes, till exempel?
– Självklart är Månadens kampanj en temperaturmätare på vår kreativa nivå och vi siktar alltid både på Guldägget och Cannes. Jag hoppas att alla jobb som stått sig starka, för till exempel Skansen, Barncancerfonden, och St1 ska bli belönade naturligtvis. Samtidigt vet vi hur olika jurys kan bedöma samma jobb väldigt olika och att konkurrensen kan se radikalt annorlunda ut.

Hur tror du det går för er i Månadens kampanj nästa år - tar ni förstaplatsen?
– Haha, vi jobbar på det!

Helårsresultat – topp tre

1. Forsman & Bodenfors
429 poäng

2. Åkestam Holst
419 poäng

3. Garbergs
220 poäng

LÄS MER: Månadens kampanj 2022 – här är det fullständiga resultatet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev