Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Tronskifte i Månadens Kampanj? Så ser ställningen ut första halvåret 2022

Publicerad: 27 juni 2022, 10:49

Kampanjerna som (hittills) gett F&B en förstaplacering i Månadens kampanj.

När våren 2022 läggs till handlingarna är det Forsman & Bodenfors stjärna som lyser överlägset starkast. Här är poängställningen i Resumés kreativa tävling – när det första halvåret summeras.


Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjKreativitetReklamÅkestam HolstForsman & BodenforsNyheter

Åkestam Holst har vunnit totalsegern i Månadens Kampanj i sex år i rad. 2022 kan bli året då trenden bryts. Hittills ligger byrån nämligen 127 poäng efter konkurrenten Forsman & Bodenfors.

LÄS MER: Sjätte gången gillt – Åkestam Holst tar hem Månadens Kampanj 2021

Trenden ligger i linje med resultatet under Cannes Lions 2022. Med facit i hand, veckan efter att ”reklam-VM” på den franska Rivieran avslutats för den här gången, står det klart att Åkestam Holst åkte hem lottlöst. Byrån blev även utan guld i Guldägget.

När Resumé talade med Åkestam Holst tillförordnade vd Jenny Kaiser i förra veckan sa hon:

– Vi visste på förhand att vi med stor sannolikhet inte skulle få stor utdelning i år. Nöjd däremot är vare sig jag eller byrån som helhet.

Under året som gått har man fokuserat på annat än att göra prisvinnande reklam:

– Vi har investerat mycket tid och resurser på att hjälpa våra befintliga kunder att återhämta sin affär efter pandemin, ställt om delar av byrån och samtidigt fått in många nya uppdrag där vi som alltid initialt jobbar med att landa de långsiktiga strategierna och koncepten.

Forsman & Bodenfors första halvår i Månadens har bestått i en mängd vinster. Bland annat har byrån kammat hem fullpott för ”Discover the originals” för Visit Sweden, som man vunnit med i flera kategorier. Även Polestars Super Bowl-kampanj ”No compromises” och Folkoperans ”Ålevangeliet” har vinnit guld i Månadens kampanj.

 

Byråtoppen 2022 - ställningen hittills

1. Forsman & Bodenfors
313 poäng

 

2. Åkestam Holst
186 poäng

 

3. Garbergs
142 poäng

 

4. King
70 poäng

 

5. Brand Union
62 poäng

 

6. TBWA Stockholm & Animal
46 poäng

 

7. Nord DDB & Familjen
32 poäng

 

8. Naive & Abby World & IW Edition
24 poäng

 

9. Bloomy Ideas
18 poäng

 

10. Henrik Nygren Design, Volt, Oatly Department of Mind Control
12 poäng

 

11. Stendahls
9 poäng

 

Fotnot: Månadens film maj är inte med i räkningen, utan redovisas först i augusti.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.