Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Trots flygskam, pandemi och prispress får hon Ving att lyfta

Publicerad: 13 oktober 2022, 19:57

I somras syntes Petter Stordalen i en av Vings kampanjer. Syfte? Att hjälpa hudägare att resa med gott samvete.

Foto: Kampanjbild / Illustration: Tom Fägrell.

Det har inte varit tomt på utmaningar över researrangörernas himmel de senaste åren. Men för Vings varumärke går det utmärkt. Marknadschefen Annika Engstam prisas nu i Resumés tävling Sveriges bästa marknadschefer 2022.

Ämnen i artikeln:

VingSveriges Bästa Marknadschef

R

Redaktionen

red@resume.se


Det blir skamligt att flyga. Sedan kommer pandemin. Och så en annalkande lågkonjunktur på det. Trots detta lyckas Ving stärka en redan stark position, enligt Xtreme Insights varumärkesmätningar. Flygbolaget sticker ut med familjevänliga resor och erbjuder såväl inspiration som service, enligt Xtremes panel. Under året har Ving också stärkt bilden av att man erbjuder ett brett utbud av destinationer.

LÄS MER: Styrkor i dag och utmaningar framåt: Så tycker vd:arna om Sveriges bästa marknadschefer/

Annika Engstam har jobbat i 35 år på Ving. Flygbolagets vd Magnus Wikner säger så här om sin marknadschef:

– Annika är en mycket erfaren varumärkesambassadör för Ving, både internt och externt. En person som får saker att hända och alltid har fokus på att ge värde och de bästa veckorna på året, för våra gäster. Annikas långa erfarenhet, breda kontaktnät, och förståelse för vår affärsmodell gör att jag och alla andra kolleger känner oss trygga med Annikas omdöme och förmåga att sätta fokus på rätt saker.

Tvåa i kategori researrangörer är Sandra Kinge på Apollo. Trea är Mattias Nyman på Flygresor.

Så här avgörs Sveriges Bästa Marknadschefer

■ Resumé mäter tillsammans med Xtreme hur 330 varumärken har utvecklats från hösten 2021 till hösten 2022.

■ Mätningen görs med en rikstäckande panel. Xtreme mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever att varumärket är utifrån attribut.

■ Vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest utifrån varumärkets förutsättningar och kategorins utmaningar.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev