Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

TUI:s badorts-kommunikation inspirerar kunderna

Publicerad: 25 november 2021, 21:08

Efter krisår har TUI ökat i Xtremes index, och belönas på Sveriges Bästa Marknadschef.


Ämnen i artikeln:

TUISveriges bästa marknadscheferLisa Rönnberg

TUI:s Lisa Rönnberg blev marknadschef för sju år sedan, efter att ha haft samma jobb hos konkurrenten Ving. Hon ledde varumärket genom namnbytet från Fritidsresor till TUI 2016, och ledde organisationen genom resebranschens stora krisår, präglat av corona och reserestriktioner.

Omsättningen 2020 landade på 7 953 miljoner euro, och när restriktionerna släppte ökade resebokningarna kraftigt. Försäljningen av höstlovsresor ökade med 500 procent under 2021, jämfört med 2020. 

TUI har gjort en förbättring i Xtremes index på hela 22 procent och ökar även som förstahandsval och tänkbart märke. Förutom TUI ökar även konkurrenterna Ving, Flygresor och Apollo, men inte alls lika snabbt.

Tidigare i år sa Lisa Rönnberg till Resumé att en stor utmaning var att producera nytt innehåll i och med det begränsade resandet, samt att ha rätt tilltal mot konsumenter under den pågående krisen.

– En utmaning är att fortsatt hitta rätt tonalitet och även att hitta rätt balans mellan inspiration och mer taktisk kommunikation. För det sistnämnda gäller det mer än någonsin att följa med i vad som händer i vår omvärld för att hitta rätt ton där och då.

Motiveringen lyder:
Från kris till medelhavsbris!  Den här arrangören vet att turkosa badorter och lekande barn går hem i stugorna. Grattis Lisa Rönnberg på TUI!

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.