Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

TUI ställde om till inspiration för att hålla liv i varumärket – möttes av kundernas kärlek

Publicerad: 27 januari 2021, 11:23

Lisa Rönnberg Head of creative & brand TUI är Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin resor.


Ämnen i artikeln:

TUISveriges bästa marknadschefer

Reseindustrin var av naturliga skäl en av de mest utsatta branscherna under panedmiåret 2020. Under våren ställde TUI snabbt om den taktiska kommunikationen till att inspirera och få kunderna att fortsätta längta.

– För är det någonting vi har sett är att reslusten är på topp och det har den varit länge. Det här har fått en fantastisk spridning och våra kunder ger oss mycket kärlek tillbaka. Det är som om vi har fått en närmare dialog under den här perioden, säger Lisa Rönnberg.

Så vad tror hon egentligen om 2021:

– Det vi märker är att nästa vinter skjuter i höjden. Så det vi pratar om internt är hur vi ska informera om det krävs vaccinering eller tester.”

 

Lisa Rönnberg Head of creative & brand TUI.

På TUI i sex år, innan dess fem år på Ving.

Antal vinster: En.

Bor: Nacka.

Utbildning: Stockholms universitet, Berghs School of Communication och alla år i resebranschen.

Hur stor marknadsavdelning: 21.

Varumärken som inspirerar: Nike, Volvo, Virgin, Adidas, Netflix, Ikea.

 

Därför vann Lisa Rönnberg

Resebolagen har hållit humöret uppe så gott det har gått. Bäst lyckades TUI som ökat något hos konsumenternas tänkbarhet och förstahandsval. Inte mycket men dock något och det är från en redan stark position. En finansiellt stark ägare kan ha underlättat. Trots omständigheterna har TUI affärsutvecklat och breddat innehållet i sina resepaket. TUI var tidigt ute med att klimatkompensera sina resor och har fått mycket kritik för det. Men under 2020 blev bolaget ändå utsett till Sveriges mest hållbara för resor.

Resekategorin 2020

Det fanns diskussioner om att spola resekategorin i år. 80–90 procent av verksamheten har legat nere och överlever på permitteringsbidrag. En del har sålt resor ändå, vilket har resulterat i anmälningar till ARN. Alltså bara elände förutom för de få som jobbar med inrikes­semester.

Men det märkliga med coronaåret 2020 är att varu­märkena i reseindustrin ökar i popularitet. Vi har suttit hemma vid köksbordet och drömt oss bort till sandstränder och svalkande drinkar. Xtremes varu­märkesundersökning visar att fler uppskattar flera av charterbolagens kontaktpersoner. 

 

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.