Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Två svenska byråer har vinstchans i Effie Awards

Publicerad: 27 oktober 2022, 08:39

”Call Girls” för Talita och ”Hopeless Generations” för McDonald's kan ta hem vinst i Effie Awards 2022.

När Effie och den Europeiska föreningen för kommunikationsbyråer (EACA) tillkännager årets shortlist står det klart att två svenska byråer har vinstchans.

Ämnen i artikeln:

NyheterNord DDBÅkestam HolstMcDonald'sTalitaTävling

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


I år är det kategorin ”Positive Change” som plockar upp flest shortlists i Effie Awards för Sveriges del. Det två svenska byråerna med vinstchans är Nord DDB och Åkestam Holst.

Följande bidrag blev nominerade:

■ Best of Europe: Corporate Reputation - ”Hopeless Generations”, McDonald's, Nord DDB
■ Positive Change Europe: Social Good, Non-profit - ”Call Girls”, Talita, Åkestam Holst
■ Best of Europe: Positive Change - ”Hopeless Generations”, McDonald's, Nord DDB

Årets juryordförandepost var delad mellan Carmen Fernández de Alarcón, vd för Havas Spain och Magdalena Kosińska, marknadsdireköt för Central and Eastern Europe hos Philips Domestic Appliances.

LÄS MER: Färre svenska kampanjer belönas i internationella tävlingar

Finalisterna kommer från en stor bredd av byråer från Belgien, Bulgarien, Danmark, Frankrike, Finland, Grekland, Irland, Italien, Libanon, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ukraina och UK. Se alla finalister här

Vinnarna i Effie Awards 2022 kommer att tillkännages den 6:e december. 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev