Tävling
Världens mest belönade kampanjer 2019 – Sverige avancerar på listan
Publicerad: 4 mars 2020, 10:18
Fjolårets mest prisade kampanj var FCB New Yorks ”The Whopper Detour” för Burger King.
Tack vare två Grand Prix i Cannes Lions 2019 lyfter Sverige från plats 20 till plats 14 över världens mest prisbelönta länder. Det visar den årliga sammanställningen ”WARC Rankings Creative 100”. Se vilka kampanjer och byråer som har vunnit mest på Resumé.
Trots en trög start blev Cannes Lions en relativ framgång för Sverige med 16 lejon varav två Grand Prix (RBK/Doconomy/DO Black i creative e-commerce samt Volvo/Forsman & Bodenfors (E.V.A. Initiative i creative strategy). Utöver de tyngsta statyetterna blev det också två guld, fyra silver och åtta brons.
I Warc:s summering över det globala tävlingsåret 2019, det som fram tills nyligen hette Gunn Report, klättrar Sverige sex placeringar från 20 till plats 14. Glädjande är också att de svenska byråerna mer än förbättrade sin poängskörd under fjolåret, från 108 till 235.
Warc Creative Top 100 (Plats 1-20)
1 USA 3499
2 UK 1072
3 Brazil 863.6
4 Australia 506.8
5 France 433.1
6 Spain 424.5
7 South Africa 422.7
8 Germany 355.8
9 Argentina 320.6
10 Japan 312.5
11 Thailand 292.4
12 United Arab Emirates 262.5
13 India 244.6
14 Sweden 235.3
15 Italy 224.3
16 China 153.2
17 Lebanon 152.6
18 Mexico 136.9
19 New Zealand 136.5
20 Israel 131.8
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Fjolårets mest prisade kampanj var FCB New Yorks ”The Whopper Detour” för Burger King.
Följt av Libresse-kampanjen ”Viva la vulva” från AMV BBDO London.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Och Wieden + Kennedys kampanj för Nike ”Dream Crazy.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Kampanjer 4-10
4. The Truth Is Worth It/ The New York Times/ Droga5 New York
5 Changing the Game/Xbox/McCann New York
6 Broadway the Rainbow/Skittles/ DDB Chicago
7 StorySign/Huawei/FCB Inferno London
8 Keeping Fortnite Fresh/Wendy's/VMLY&R Kansas City
9 ThisAbles/IKEA/McCann Tel Aviv
10 Safety Hub/NRMA Insurance/ CHE Proximity Melbourne
Mest prisbelönade byrå blev McCann New York som bland annat tagit fram ”Changing the Game” för Xbox.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Byråer 2-10
2) Droga5 New York, USA
3) Wieden+Kennedy, Portland, USA
4 AMV BBDO London, UK
5 Impact BBDO Dubai, United Arab Emirates
6 adam&eveDDB London, UK
7 Publicis Milan, Italy
8 FCB New York, USA
9 Africa São Paulo, Brazil
10 McCann London, UK
BBDO Worldwide blev världens mest prisbelönade byrånätverk medan Omnicom Group rankas högst bland holdingbolagen.
Burger King är det varumärke som vann mest priser under 2019 följt av Nike, Xbox och Ikea.