Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Världens mest belönade kampanjer – fyra svenska byråer på topp 100

Publicerad: 15 mars 2022, 11:07

När Warc:s årliga rapport ”Creative 100” har släppts återfinns Ingo (Moldy Whooper), Nord DDB (McDo), Stendahls (The Isolated Cinema) och AKQA (Looop) på listan.


Ämnen i artikeln:

NyheterWarcReklamtävlingKreativitet

Det internationella marknadsföringsinsiktsföretaget Warcs rankning ”Creative 100”, är en global sammanställning över de mest prisbelönta kampanjerna, byråerna och och varumärkena under 2021. 

Kampanjen som kammade hem flest priser under förra året var #wombstories som AMV BBDO London tog fram för Bodyform / Libresse. Ett uttag som genom känslomässig storytelling tolkar kvinnlighetens komplexitet och smärta. Liksom många kampanjer i kategorin på senare år är syftet att bryta tabun och göra kvinnor mer stolta över sina kroppar.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.


Fyra svenska byråer återfinns på listan över de 100 mest belönade kampanjerna 2021. 

9) Ingo/ David Miami/Publicis Bukarest, Burger King, ”Moldy Whopper” – 93,2
23) Nord DDB, McDonald's, ”McDo” – 56,5
54) Stendahls, Göteborgs Filmfestival, ”The Isolated Cinema” – 32,5
77) AKQA Stockholm, H&M, ”Loop” – 24,7

Tvåa efter ”Wombstories” hamnade McCann New Yorks kampanj ”True Name” för kunden  Mastercard som visade stöd för LBTQ-rörelsen. Saatchi & Saatchi i Melbourne låg bakom den tredje mest prisade kampanjen förra året, ”Donation Dollar” för Royal Australian Mint.

Mest belönade byrå förra året enligt rankningen var Publicis i Milano med fyra kampanjer på topp 100-listan, för Diesel x 2, Heineken och Barilla. Tvåa på listan hamnar AMV BBDO London medan Africa São Paulo kniper tredjeplatsen.

Ogilvy var det mest belönade byrånätverket förra året, före Publicis och DDB


Omnicom Group gick förbi WPP bland holdingbolagen där IPG knep tredjeplatsen.

För fjärde året i rad är Burger King det varumärke som kammar hem mest priser i reklamtävlingar. Bodyform/Libresse hamnar på andra plats och Mastercard avancerar från 25:e till tredjeplats på listan.

Bryggerijätten AB InBev var toppar rankningen för annonsörer.


Fotnot:

Listorna kombinerar resultaten från branschens viktigaste globala och regionala kreativa tävlingar under 2021. Priserna som är med i sammanräkningen bestäms genom en internationell branschundersökning och i samråd med Warc Rankings Advisory Board.

 

 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.