Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Varumärket som är branschens mest lågprismedvetna – fix för dina pix

Publicerad: 13 oktober 2022, 19:46

Foto: ShutterWorx

En del är bättre än andra på delar i varumärkesbyggandet. Det kan vara nog så viktigt när omvärlden trycker på. Peter Dahlqvist på byggvaruhuset Jem & Fix har jobbat allra bäst med lågprisposition under året som gått – oavsett kategori – enligt Xtremes varumärkesmätningar.

Ämnen i artikeln:

Sveriges Bästa Marknadschef

Billy Andersson

billy.andersson@resume.se


Peter Dahlqvist är kombinerad inköps- och marknadschef på Jem & Fix. 

Titeln i sig säger en del om hur byggvaruhuskedjan fungerar. 

– För att kunna hålla nere försäljningspriset till kund skär vi bort allt överflödigt, säger han.

När Resumé och Xtreme gick igenom siffrorna hos drygt 330 varumärken för att se vilket som hade förbättrat sin position som lågprisaktör bäst slutade det hos Jem & Fix. Ett dansk företag som etablerade sig i Sverige 2005 och som expanderat kraftigt de senaste åtta åren. I dag finns det drygt sextio butiker som säljer till privatkonsumenter på företrädesvis mindre orter i södra och mellersta Sverige. Huvudkontoret ligger i Landskrona. 

Sveriges mest prisvärda marknadschefer – topp tre

1. Peter Dahlqvist, Jem & Fix

2. Sofia Syrén, Matsmart

3. Fredrik Kullberg, Apotek Hjärtat

Konceptet är enkelt och tydligt: mer fix för pengarna. 

– Positionen i lågprissegmentet är en bra plats att befinna sig på. Sedan är det en ny värld vi lever i där vi likt alla andra har tvingats justera våra priser. Det viktiga är att vi hela tiden fasthåller vårt fokus på lågpris.

Positioneringen är grundad i butiksdesignen och mediekommunikationen. 

När Bauhaus och Byggmax kan lasta in pallvis med byggvaror utgår Jem & Fix från betydligt mindre butiker, vilket innebär att man hela tiden måste optimera säljytan. Det gäller för inköpschef Peter Dahlqvist att bedöma behovet av varor utifrån försäljningen som drivs på av marknadschef Peter Dahlqvists kampanjer. Optimeringen styrs centralt ned till hyllnivå i varje butik av space­avdelningen. 

– Det är lätt hänt att en butikschef fattar tycke för en vara och ger den oförtjänt stor plats samtidigt som varor kunderna verkligen vill ha blir mindre tillgängliga. 

Kommunikationen med kunderna är unik i kategorin. Cirka fyrtio veckor om året skickar Jem & Fix ut sitt tolv­sidiga reklamblad till hushållen där byggvaruhuset är etablerat. Vi pratar alltså om oadresserad dr. Om print. 

– Det här är grundbulten i vår kommunikation. I mätningar ser vi att det har en stor effekt på vår försäljning i jämförelse med perioder då vi bara har haft tv- och radiokampanjer.

Peter Dahlqvist har jobbat Jem & Fix i tolv år och säger att den snabba tillväxtfasen i mitten av 10-talet var tuff. I dag har organisationen satt sig och fokuset på har förskjutits mer mot att bygga känne­dom om pris. Även om känne­domen cirkulerar runt lågt pris. 

– Våra kunder måste känna sig trygga med att de får det bästa priset. Här ska man aldrig känna sig lurad.  

Så avgörs specialpriset Sveriges mest prisvärda marknadschef

■ Resumé mäter tillsammans med Xtreme hur 330 varumärken har utvecklats från hösten 2021 till hösten 2022.

■ Mätningen görs med en rikstäckande panel. Xtreme mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever att varumärket är utifrån attribut.

■ Vinnaren i tävlingens tre nya kategorier är de som stärkt sitt varumärke mest utifrån attributen modern, ansvarstagande och prismedveten, alldeles oavsett i vilken bransch varumärket verkar.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev