Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Västeråsbaserat kreatörspar prisas med bronslejon

Publicerad: 23 juni 2021, 13:13

Två tävlingsfavoriter och ett för många okänt svenskt projekt prisas under Cannes Lions fjärde tävlingsdag.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsIngoForsman & Bodenfors

I dag delades det ut lejon i Cannes Lions underhållnings- och hantverkskategorier. För Sveriges del landade utdelningen på sex bronslejon. Tre av dem kneps av Forsman & Bodenfors livliga Volvo Cars-kampanj ”The Parents” och två av Ingos tävlingsfavorit ”Moldy Whopper. Det sjätte bronslejonet gick till det Västeråsbaserade kreatörsparet Henrik Leichsenring och Sofia Gillström och deras arbete med den interaktiva guiden till den tyska Netflix-serien ”Dark”. Serien utspelar sig i flera parallella dimensioner där olika generationer möts huller om buller, varför den typen av guide som kreatörsparet byggt kommer väl till pass.

Paret har i projektet varit creative directors och designers. De har sedan tidigare samarbetat med Netflix i en lång rad  interaktiva projekt, bland annat för produktionerna ”The Witcher”, ”The Punisher” och ”The Crown”. 

Digital craft:

Bronslejon till Henrik & Sofia tillsammans med Mediamonks för den interaktiva guiden till Netflix-serien ”Dark”.

Film craft:

Tre bronslejon till Forsman & Bodenfors för Volvo Cars-kampanjen ”The Parents”. Kampanjen har producerats av New Land.

Industry craft:

Två bronslejon till Ingo för Burger King-kampanjen ”Moldy Whopper”. Kampanjen är producerad av Colony och fotograferad av Pål Allan Photo.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.