Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tävling

Vinst till Apotekets zombie-allergiker

Publicerad: 28 November 2019, 21:07

Med hjälp av zombies skapade Apoteket och Forsman & Bodenfors humoristisk igenkännig för allergiker under pollen-säsongen. Nu tar kampanjen hem 100W i kategorin Konsument Multi.


Ämnen i artikeln:

Apoteket100-wattarenKampanjForsman & Bodenfors

Hur dramatiserar man känslan som drabbar många allergiker i pollen-tider? Med zombies, så klart. Forsman & Bodenfors satte fingret på spiken med ”Allergikampen” som genom sin humoristiska skildring av den zombieliknande känsla som infinner sig hos allergiker under vårsäsongen fick många att dra igenkännande på mungiporna. 

– Budskapet i filmen är att många svenskar lider av pollenallergi helt i onödan och att vi som experter vill hjälpa fler att bli symtomfria med rätt rådgivning och rätt produkter, sade Apotekets marknadschef Anders Rynnel.

För att nå ut med budskapet till olika målgrupper valde Apoteket att göra två olika versioner av zombie-filmen, där den snällare versionen vände sig till barnfamiljer och visades i TV4 medan den mer tillspetsade versionen var till för att attrahera en något yngre målgrupp under 50 år, visas i TV3, Kanal 5 och i sociala medier.

”Allergikampen” vann guld i filmkategorin i Resumés tävling Månadens kampanj tidigare i år – och nu vinner kampanjen 100W i 100-wattaren. 

Motiveringen lyder:

”Att marknadsföra något målgruppen helst vill slippa i en starkt konkurrensutsatt kategori där alla varumärken erbjuder samma produkter är en stor utmaning. Genom ett banbrytande grepp och en dö-bra insikt om målgruppen lyckades ni både bryta igenom bruset, bygga er position och driva er affär. Man måste helt enkelt vara en zombie för att inte gilla det här greppet”.

75W Ketchupeffekten, Felix, Åkestam Holst NoA
50W 50/50, Burger King, INGO

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.