Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Ytterligare guldägg till ”A hard pill to swallow” – vinner i PR

Publicerad: 29 Maj 2020, 12:50

Åkestam Holst och Apotek Hjärtats ”A hard pill to swallow” vinner sitt andra guldägg för dagen.


Ämnen i artikeln:

Apotek HjärtatGuldägget 2020Åkestam Holst

Apotek Hjärtat ville bilda opinion kring miljökrav vid läkemedelsupphandling och marknadsföra miljömärkningen Välj med Hjärtat. Och hur driver man opinion kring hårdare krav om inte genom att belysa de enorma problem som är resultatet av frånvaron av dem?  I Hyderabad i Indien, produktionshub för läkemedelsindustrin, innehåller flodernas vatten så mycket läkemedelsrester att RISE (Research Institutes of Sweden) kunde utvinna och förpacka dem. Resultatet blev ​Sordidum Pharmacum​ – en ”medicin” med aktiva substanser som finns i allt mellan HIV-medicin till tunga smärtstillande läkemedel som Tramadol. Läkemedelsföretagen, som för det första inte vill kännas vid att de dumpar sitt avfall i floderna, gick så långt att de ville stoppa kampanjen. För det belönas ”A hard pill to swallow” med ett guldägg i kategorin PR.

Juryns motivering lyder:

”Jesus må ha gjort vin av vatten. Och vin i all ära. Men här ökades komplexiteten genom att faktisk medicin utvanns ur vattnet. En ”anti-medicin” som med sin skadliga cocktail ger hög innovativ kraft och vänder på perspektivet för att skapa uppmärksamhet kring föroreningar från medicintillverkning. Med en stabil bas i forskning, en stark idé och design, förtjänar kampanjen vår uppmärksamhet och skapar en faktisk förändring genom en ny märkning. Ett textboksexempel på hur modern PR bör drivas som kommer att vara en måttstock även när mycket vatten hunnit rinna under broarna.”

Arbetsgrupp

Åkestam Holst:

Creative Director, Magnus Jakobsson

Art Director, Joakim Khoury

Art Director, Martin Noreby

Art Director Michal Sitkiewicz

Copywriter, Simon Lublin

Copywriter, Rickard Beskow

Account Manager, Linda Bryttmar

Client Director, Lina Engler

Strategist, Karl Wikström

Account Manager, Jennie Strinnhed

BKRY NoA

Producent, Henrik Adenskog

Motion Designer, Nisse Axman

Motion Creative, Eskil Lundberg

Digital producent, Alex Picha

Web developer, Kalle Peterz

Original, Lotta Persson

Original, Anna Forsberg

Retusch, Olov Öqvist

Silverägg: ”DO Black” av RBK för Doconomy
”The E.V.A Initiative” av Forsman & Bodenfors för Volvo

Diplom: ”Google BAdwords” av Volt för Bris
”Lost & sold” av Ehrenstråhle för SL

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.