Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Tävling
Publicerad: 29 maj 2020, 12:50
Åkestam Holst och Apotek Hjärtats ”A hard pill to swallow” vinner sitt andra guldägg för dagen.
Apotek Hjärtat ville bilda opinion kring miljökrav vid läkemedelsupphandling och marknadsföra miljömärkningen Välj med Hjärtat. Och hur driver man opinion kring hårdare krav om inte genom att belysa de enorma problem som är resultatet av frånvaron av dem? I Hyderabad i Indien, produktionshub för läkemedelsindustrin, innehåller flodernas vatten så mycket läkemedelsrester att RISE (Research Institutes of Sweden) kunde utvinna och förpacka dem. Resultatet blev Sordidum Pharmacum – en ”medicin” med aktiva substanser som finns i allt mellan HIV-medicin till tunga smärtstillande läkemedel som Tramadol. Läkemedelsföretagen, som för det första inte vill kännas vid att de dumpar sitt avfall i floderna, gick så långt att de ville stoppa kampanjen. För det belönas ”A hard pill to swallow” med ett guldägg i kategorin PR.
Juryns motivering lyder:
”Jesus må ha gjort vin av vatten. Och vin i all ära. Men här ökades komplexiteten genom att faktisk medicin utvanns ur vattnet. En ”anti-medicin” som med sin skadliga cocktail ger hög innovativ kraft och vänder på perspektivet för att skapa uppmärksamhet kring föroreningar från medicintillverkning. Med en stabil bas i forskning, en stark idé och design, förtjänar kampanjen vår uppmärksamhet och skapar en faktisk förändring genom en ny märkning. Ett textboksexempel på hur modern PR bör drivas som kommer att vara en måttstock även när mycket vatten hunnit rinna under broarna.”
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Åkestam Holst:
Creative Director, Magnus Jakobsson
Art Director, Joakim Khoury
Art Director, Martin Noreby
Art Director Michal Sitkiewicz
Copywriter, Simon Lublin
Copywriter, Rickard Beskow
Account Manager, Linda Bryttmar
Client Director, Lina Engler
Strategist, Karl Wikström
Account Manager, Jennie Strinnhed
BKRY NoA
Producent, Henrik Adenskog
Motion Designer, Nisse Axman
Motion Creative, Eskil Lundberg
Digital producent, Alex Picha
Web developer, Kalle Peterz
Original, Lotta Persson
Original, Anna Forsberg
Retusch, Olov Öqvist
Silverägg: ”DO Black” av RBK för Doconomy
”The E.V.A Initiative” av Forsman & Bodenfors för Volvo
Diplom: ”Google BAdwords” av Volt för Bris
”Lost & sold” av Ehrenstråhle för SL