Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

2,5 miljoner svenskar kollar på streamad tv

Publicerad: 5 februari 2015, 08:09

Både Viaplay och Netflix har ökat med 45 procent jämfört med Q4 2013

Foto: Colourbox

Streaming-tjänsterna fortsätter att uppleva en kraftig tillväxt bland de svenska hushållen. Under fjärde kvartalet har Netflix 600 000 fler abonnenter jämfört med motsvarande period 2013. Även Viaplay ökar kraftigt, enligt rapporten MMS SVOD-topp Q4 2014.


Den kraftiga ökningen för de populäraste streaming-tjänsterna fortsätter även under fjärde kvartalet 2014. Antalet personer som har tillgång till någon av tjänsterna närmar sig 2,5 miljoner i åldersspannet 9-99 år. Amerikanska Netflix, som etablerade sig på den svenska marknaden 2012, står för en betydande del.

Den medvetna tillgången av tjänsten ligger nu på över 1,5 miljoner personer, en ökning med över 600 000 personer jämfört med fjärde kvartalet 2013. De största tjänsterna Netflix och Viaplay har båda ökat med 45 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

– Även de mindre tjänsterna ökar jämfört med förra året. C More Play har fördubblat sin dagliga räckvidd. TV4 Play Premium och HBO Nordic har mer än trefaldigat räckvidden under ett genomsnittligt dygn, även om det är från låga nivåer, säger MMS Onlinechef Martin Hehrne i ett pressmeddelande.

     Tjänst Daglig räckvidd  Tillgång   Netflix 465 000 1 568 000   Viaplay 198 000 931 000   TV4 Play   Premium 60 000 207 000   HBO Nordic 34 000 198 000   C More   Play 17 000 155 000   Någon   SVOD-tjänst* 715 000 2 421 000

Källa MMS Trend och Tema 2014:4

Mätningen genomfördes med hjälp av 2077 telefonintervjuer i åldersspannet 9-99 år under perioden 13 oktober – 7 december 2014. Medveten tillgång avser tjänster som personen själv vet om att den har tillgång till.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.