Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

530 000 såg Singelmammor

Publicerad: 19 augusti 2008, 12:58

Klockan 21.30 igår, måndag, var det premiär för SVT:s dokumentärserie om tre stycken singelmammor. Premiären fick dock en trög start.


Foto: Johan Paulin/SVT

För SVT:s dokumentärserie ”Singelmammor”, som hade premiär igår, var tittarsiffrorna godkända men inte mycket mer. Programmet, som startade klockan 21.30, sågs enligt MMS av 530 000 tittare. En anledning till den tröga starten kan vara OS-sändningarna som just nu pågår för fullt och lockar många tittare. SVT:s ”den olympiska studion” var gårdagskvällens mest sedda program. Enligt MMS sågs sändningen, som startade 20.00, av strax över en miljon tittare.

Hur känns starten?
– Vi är jättenöjda. Vi hade hoppats på att ligga däromkring. Särskilt bra gick det bland unga vuxna och bland småbarnsföräldrar som är två viktiga målgrupper för oss, säger Charlotte Hellström, redaktör på SVT.

Men det är inga lysande siffror. Påverkar OS för mycket?
– Ja, det drar nog ner en del och visst hoppas vi att det ökar en del efter att OS är slut. Dessutom är både unga vuxna och småbarnsföräldrar vana vid internet och många kommer nog att titta på programmet där. Redan nu har 8 000 varit inne och sett första avsnittet, säger Charlotte Hellström.

Vad tycker du om bevakningen av serien innan starten?
– Jag har blivit överraskad. Serien har fått väldigt mycket mer uppmärksamhet än vad vi hade trott. Jag tycker själv att det är en väldigt bra dokumentärserie och att den förtjänar uppmärksamheten men hade ändå inte trott att det skulle skrivas så mycket om den som det gjort. Det är också kul att skillnaden till TV3:s serie om singelmammor som söker en partner har lyfts fram så tydligt, säger Hellström.

Serien, om tre unga singelmammor i Stockholm, sänds i 8 halvtimmeslånga avsnitt. Singelmammor är producerad av STO-CPH.
I nuläget finns inga planer på att göra en fortsättning.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.