Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Anna Bråkenhielm om nya John de Mol-bolaget

Publicerad: 20 Mars 2014, 15:38

Foto: Silverback.

Resumé kunde tidigare idag berätta att den holländske tv-mogulen John de Mol startar ett joint-venture-bolag med Banijay-ägda Nordisk Film – Talpa Nordic. Tv-veteranen Anna Bråkenhielm tycker att det är ett logiskt steg.


Ämnen i artikeln:

ITVNordisk FilmAnna BråkenhielmEndemolSilverback

– Talpa har ett samarbete med Nordisk Film kring The Voice sedan tidigare, säger Anna Bråkenhielm.

Bakgrunden  är att Nordisk Film köpte Banijay för ett par år sedan.

Banijay leddes  först av Stéphane Courbit, men togs senare över av Marco Bassetti. Den gemensamma nämnaren är att både har haft höga poster inom John de Mols bolag Endelmol.

John de Mol sålde sedan Endelmol och startade just Talpa.

–  Talpa var en holländsk tv-kanal från början som inte hade någon  internationell strategi eller formatkatalog. Men John de Mol är en av de  mest kreativa och duktiga affärsmän som du kan hitta på den  internationella tv-marknaden. Han är expert på att skapa stora  framgångsrika format som The Voice, säger Anna Bråkenhielm.

Hon vet vad hon pratar om eftersom hon själv har jobbat för John de Mol.

–  Det var i ett tidigt skede och Talpa hade precis startat. Jag var  egentligen på väg någon annanstans, men blev uppringd på en fredag och  kom hem med ett kontrakt samma helg, säger Anna Bråkenhielm.

Uppgiften bestod i att leda Talpa Scandinavia. Hon träffade John de Mol flera gånger i Stockholm och de diskuterade olika formatförslag.

– Då låg fokus på att skapa en lokal tv-kanal i Holland och att skapa framgångsrika format, säger Anna Bråkenhielm.

Hon köpte till slut ut John de Mol från bolaget och döpte om det till Silverback, vilket senare köptes av ITV.  

Anna Bråkenhielm är idag vd för Scandinavian Studios.

Hon ser inte Talpa Nordic som någon större konkurrent på den nordiska tv-marknaden.

–  För oss är det nya bolaget inte någon dramatisk händelse, utan Talpa  och nordisk Film har samarbetat länge. Man får också bättre möjligheter  att inte bara ta hand om rättighetsintäkterna, utan får också en del av  produktionskakan genom ett joint-venture, säger Anna Bråkenhielm.

Hur ser du på att Talpa räknar med att komma med 32 nya format på under 2014?
–  Det beror på hur man räknar. Det vill säga är det 32 format som sänds  eller 32 formatidéer. Talpa har dock kommit starkt under senare år med  The Voice och nu är man på gång med det nya formatet Utopia. Det blir  också en imponerande format-katalog när man slår ihop rättigheterna för  Talpa och Banijay, säger Anna Bråkenhielm.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.