TV
Anna Bråkenhielm om nya John de Mol-bolaget
Publicerad: 20 mars 2014, 15:38
Foto: Silverback.
Resumé kunde tidigare idag berätta att den holländske tv-mogulen John de Mol startar ett joint-venture-bolag med Banijay-ägda Nordisk Film – Talpa Nordic. Tv-veteranen Anna Bråkenhielm tycker att det är ett logiskt steg.
KB
Karl-Johan Byttner
– Talpa har ett samarbete med Nordisk Film kring The Voice sedan tidigare, säger Anna Bråkenhielm.
Bakgrunden är att Nordisk Film köpte Banijay för ett par år sedan.
Banijay leddes först av Stéphane Courbit, men togs senare över av Marco Bassetti. Den gemensamma nämnaren är att både har haft höga poster inom John de Mols bolag Endelmol.
John de Mol sålde sedan Endelmol och startade just Talpa.
– Talpa var en holländsk tv-kanal från början som inte hade någon internationell strategi eller formatkatalog. Men John de Mol är en av de mest kreativa och duktiga affärsmän som du kan hitta på den internationella tv-marknaden. Han är expert på att skapa stora framgångsrika format som The Voice, säger Anna Bråkenhielm.
Hon vet vad hon pratar om eftersom hon själv har jobbat för John de Mol.
– Det var i ett tidigt skede och Talpa hade precis startat. Jag var egentligen på väg någon annanstans, men blev uppringd på en fredag och kom hem med ett kontrakt samma helg, säger Anna Bråkenhielm.
Uppgiften bestod i att leda Talpa Scandinavia. Hon träffade John de Mol flera gånger i Stockholm och de diskuterade olika formatförslag.
– Då låg fokus på att skapa en lokal tv-kanal i Holland och att skapa framgångsrika format, säger Anna Bråkenhielm.
Hon köpte till slut ut John de Mol från bolaget och döpte om det till Silverback, vilket senare köptes av ITV.
Anna Bråkenhielm är idag vd för Scandinavian Studios.
Hon ser inte Talpa Nordic som någon större konkurrent på den nordiska tv-marknaden.
– För oss är det nya bolaget inte någon dramatisk händelse, utan Talpa och nordisk Film har samarbetat länge. Man får också bättre möjligheter att inte bara ta hand om rättighetsintäkterna, utan får också en del av produktionskakan genom ett joint-venture, säger Anna Bråkenhielm.
Hur ser du på att Talpa räknar med att komma med 32 nya format på under 2014?
– Det beror på hur man räknar. Det vill säga är det 32 format som sänds eller 32 formatidéer. Talpa har dock kommit starkt under senare år med The Voice och nu är man på gång med det nya formatet Utopia. Det blir också en imponerande format-katalog när man slår ihop rättigheterna för Talpa och Banijay, säger Anna Bråkenhielm.