Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Anställda på SVT fruktar hämnd efter bröllopsbråket

Publicerad: 21 juni 2010, 13:55

Efter flera turer bestämde sig så de tre stora nyhetsbyråerna AP, AFP och Reuters för att bojkotta helgens kungliga bröllop. Anställda på SVT är oroliga för att nyhetsjättarna ska hämnas. – Nästa gång vi ber om hjälp av AP eller Reuters är risken att de minns bröllopsbråket, säger en källa till Resumé.


Ämnen i artikeln:

SVTEva HamiltonReuters

Bråket blev offentligt redan på tisdagen förra veckan då TT-Spektra skickade ut ett telegram där det sas att Reuters skulle bojkotta bröllopet. Orsaken sades vara att SVT ville ha alldeles för mycket betalt.

På onsdagen sa  SVTs programdirektör för nyheter och sport Jan Axelsson till Resumé att de var överens med nyhetsbyråerna och bojkotten blåsts av.

Nu står klart att det inte stämde. Reuters bevakade inte bröllopet över huvud taget och det gjorde inte heller AP och AFP eftersom Reuters skött förhandlingarna å deras vägnar.
– Vi hade fått ovanligt hårda restriktioner på rörliga bilder. Vi upplevde vår rätt att informera våra kunder som inskränkt, säger Jean-Luck Testault nyhetschef på AFP till Dagens Nyheter.

Bråket gäller att SVT ville ge byråerna rätt att visa rörligt material från bröllopet under 48 timmar. Byråerna ville köpa loss bilderna och sedan få sälja dem vidare till sina kunder under obegränsad framtid.
– Inga andra mediebolag vare sig i Sverige eller i övriga världen har ifrågasatt SVT:s villkor för så kallad nyhetsrätt, det vill säga att användandet begränsas till den tid livesändningen pågår samt ytterligare 48 timmar. Modellen är vanligt förekommande internationellt och om man vill använda materialet under längre tid är man välkommen att köpa rättigheter till det. Det har flera andra bolag redan gjort, säger Eva Hamilton vd på SVT.

Enligt Eva Hamilton bråkar byråerna för att de vill försöka flytta fram positionerna och tillskansa sig de här rättigheterna för att öka sina egna intäkter.

Resumé har talat med Adam Cox som är Nordenchef hos Reuters. Han hänvisar till Alexandra Honeysett på byråns PR-avdelning i London. Hon har vare sig svarat i telefon eller på meddelanden under hela dagen.

Vem som än har rätt i sakfrågan fruktar SVTs personal repressalier från dessa världens tre största nyhetsbyråer.
– Det är vanligare att vi köper av dem än de av oss, säger en källa i SVT:s nyhetsorganisation. Nästa gång vi ber om hjälp av AP eller Reuters är risken att de minns bröllopsbråket.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

SVTEva HamiltonReuters

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.