Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

”Årets förvillare” har rekordmånga tittare

Publicerad: 18 Mars 2015, 14:03

Tilde de Paula och Peter Jihde.

Foto: Pressbild/TV4.

UPPDATERAD TV4:s Nyhetsmorgon blev i början av året utsedda till "Årets förvillare" av föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) och uppgavs bidra till "psykisk ohälsa". Det tycks inte ha stoppat tittarna – Nyhetsmorgon står för en stor ökning de två första månaderna 2015.


Ämnen i artikeln:

Peter JihdeNyhetsmorgonTilde de PaulaTV4

När VoF i början av januari utsåg "Årets folkbildare" och "Årets förvillare" var det redaktionen på Nyhetsmorgon som kammade hem det sistnämnda priset.

I motiveringen stod det bland annat att tv-programmet "vid en rad tillfällen släppt igenom pseudovetenskapliga och falska påståenden" och VoF:s ordförande Linda Strand Lundberg sa till DN att innehållet "i värsta fall bidrar till människors psykiska ohälsa".

I dag gick Viveka Hansson, programdirektör för nyheter och samhälle på TV4, ut med siffror om Nyhetsmorgons ökning, som enligt TV4 bland annat utgör 260 procent fler strömstarter under de två första månaderna i år – alltså perioden direkt efter utnämnandet av "Årets förvillare". Även linjärt har programmet ökat. 8,5 procent fler ser programmet på vardagar, där motsvarande siffra för helgerna är 14,7 procent.

Troits kritiken mot programmets innehåll från VoF, tror Viveka Hansson att ökningen beror på just innehållet.

– Jag tror just att magin med Nyhetsmorgon handlar om spännvidden. Statsminister Stefan Löfven gjorde sin första soffintervju här som nybliven statsminister. Vi tar upp samhällsfrågor, kultur och debatt. I samma program kan programledaren få för sig att testa om det går att steka ostbågar. Så halsbrytande är och ska Nyhetsmorgon vara. Det senaste halvåret har vi också lagt större fokus på att våga kasta om helt vid breaking news, säger hon till Resumé.

Har VoF-utnämningen gjort att ni tänkt om gällande innehållet i programmet?
– Nej. Men vi lyssnar alltid på kritik.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.