Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Bandyn slog handbollen

Publicerad: 23 januari 2009, 08:22

Ny sensationell toppsiffra för bandy i tv: 747 000 tittare såg VM-drabbningen Sverige-Ryssland i SVT i går kväll. VM-matchen i handboll mellan Sverige och Kuwait i TV4 lockade 632 000 tittare.


Svenskt bandyjubel mot Ryssland i går. Till höger i bild anfallaren Patrik Nilsson. Foto: Scanpix.

Bandyn har länge gått bra i SVT, men nu har sporten fått ett tittargenombrott:

685 000 tittare såg Sveriges öppningsmatch i VM mot Finland i SVT 1 söndags – och gårdagens straffrysare mot Ryssland (starttid 19.30) drog 747 000 tittare, enligt MMS. Det är den näst bästa siffran sedan det nyvarande mätningssystemet startade 1994.

Rekordnoteringen är från VM-finalen 1997, 785 000 tittare.

– Det här indikerar ett stort intresse för bandyn. Det är lite överraskande att siffran var så pass hög, det ska bli mycket intressant att se hur många tittare det blir i finalen på söndag, säger SVT-sportens Rolf Porsborn.

SM-finalerna i bandy har de senaste åren lockat runt 400 000 tittare.

Handbollsmatchen mellan Sverige och Kuwait i TV4 (starttid 18.30) var inte lika het, 632 000 tittare följde den fighten.

Andra delen av TV4:s Semestersvenskar (starttid 20.00) hade 837 000 tittare. Uppdrag granskning i SVT (starttid 20.00) i SVT 1 hade 740 000 tittare.

I kväll lär dock fler se handbollen då Sverige möter värdlandet Kroatien. Sannolikt blir det över en miljon tittare.

TV4:s sportchef Hans Pekkari:

– Det känns som ett fantastiskt bevis för den handbollsfeber som råder i Sverige  att en betydelselös gruppspelsmatch mellan Sverige och Kuwait drar nästan lika  många tittare som en bandyklassiker mellan Sverige och Ryssland. När matcherna  låg parallellt var handbollen dessutom dubbelt så populär med 650 000 tittare  mot 335 000 för bandyn.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.