Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Barnkanalen får nytt utseende

Publicerad: 11 juni 2012, 07:07

SVT:s Barnkanalen byter utseende i samma veva som storsatsningen Sommarlov har premiär i morgon, tisdag. Trollbäck+Co ligger bakom den nya grafiken:
– Barnkanalens tittargrupp är 3-11 år och det var en utmaning att hitta en grafik som passar tittargruppen, säger Safa Safiyari, chef för Barnkanalen i en kommentar.


Det nya upplägget presenteras i samband med att Sommarlov drar igång  och innebär att Barnkanalen får helt ny logga och lekfulla  kanalvinjetter.

Grafiken innehåller en rad färger och mönster och  går att variera i hög utsträckning. Därmed försvinner den rosa och gula  grafiken som har använts sedan 2008:
– Vår vision är att bli Sveriges viktigaste mediekanal, säger Safa Safiyari i en kommentar.

Barnkanalen är Sveriges största kanal för 3-11-åringar. Kanalen startade 2002 och alla barnprogram flyttades över 2008.

Kanalen firar 10 år i december 2012.

En Orvesto-undersökning visar att småbarnsföräldrar värderar Barnkanalen allra högst av samtliga kanaler.

Sommarlov  sänds 11-juni till 17 augusti och innebär bland annat att barnfamiljer  från hela Sverige åker till Malmö för att vara med om inspelningen.

Malin Olsson, Joni Söderström Winter och Kristoffer Svensson är programledare för Sommarlov.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.