Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

BBC-chefen om det brittiska exportundret

Publicerad: 17 maj 2013, 13:54

Jon Farrar

Foto: Magnus Helander

Autencitet och en tro på brittiskhet har gjort Storbritannien till dominanter när det kommer till tv-export. Resumé har intervjuat BBC Worldwides vice programchef Jon Farrar. Han tror att Sverige bara behöver visa lite mer självförtroende för att sälja fler format globalt.


Ämnen i artikeln:

BBC

I dag kommer 44 procent av världens exporterade tv-format från Storbritannien. Här är "Danicing with the stars" som i Sverige och TV4 blivit "Lets Dance", den enskilt största internationella försäljningssuccén. På den nordiska marknaden är det komediserierna som har fått störst genomslag.

Resumé tog en pratstund med Jon Farrar, från BBC Worldwide Channels som besökte StockholmMediaWeek i förra veckan.

Varför funkar brittiska komediserier och "brittiskhet" så bra gentemot den svenska publiken?
– Det verkar som att både svenskar och britter uppskattar mer ironi och svart humor med människor vars liv inte är alltför framgångsrika. Det mörkare perspektivet tilltalar den svenska publiken. Amerikanska komedieserier bygger ofta på helt andra värden.

Vad kan svenska tv-företag lära sig mest från er när det kommer till att exportera format?
– Det som gör format som "Top Gear" och "Come dine with me" ("Halv åtta hos mig" i Sverige reds. anm.) populära är att de har fått utvecklats under en lång tid för att skapa rätt känsla i rutan. De har också fått kosta pengar att producera dem. Det är en förutsättning för att ett format ska kunna sprida sig internationellt – ett bra hantverk.

Inom vilken genre har Sverige lyckats bäst?
– Utan tvekan, drama. Nordiskt drama har skakat om den brittiska tv-publiken. "The Killing" (danskt format), "Borgen" och "Bron" har blivit totala succé som gjort skillnad på den internationella scenen och påverkar vilken typ av drama som produceras i Storbritannien just nu. Marknaden har insett att drama måste göra mer komplext och det är en nordisk modell.

Hur ska svenska tv-företag kunna exportera format med "svenskhet" på samma sätt som brittiska tv-företag sålt format med "brittiskhet"?
– Jag vet inte om Sverige delar det här med England, men britterna har hållit tillbaka sin brittiskhet så länge och varit rädda för att vara stolta för den här sidan och vår historia på värlsdscenen. OS 2012 i London var en brytpunkt och i synnerhet under öppningsceremoni visade vi upp Storbritannien och märkte ett stort genomslag över hela världen. Det här har ändrat attityden för exportindustrin. Just nu söker sig alla till nordisk kultur, inte minst i London. Nu handlar det bara om att visa självförtroende. I Storbritannien är innehållet det samma, men det finns ett annat tilltro på att formaten som är typiskt "brittiska" kommer att fungera internationellt.

I Sverige har det pratats om en mättnad för tävlingsunderhållning efter att X-Factor floppade. Vilket tror du är framtidens "guldformat"?
– Den här typen av program går fortfarande hyfsat bra, men tittandet droppar för varje säsong. Jag tror att publiken börjar se igenom cynismen och vet hur de blir manipulerade genom programmens dramaturgi. Nu är publiken trött på cynismen och vill ha mer autenticitet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

BBC

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.