Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Betal-tv växer

Publicerad: 8 September 2009, 08:52

Även om de kommersiella tv-kanalerna klarat sig bättre än tryckta medier i lågkonjunkturen är annonsnedgången kraftig. Men intäktsbortfallet kommer att bromsas av ökade intäkter från betal-tv.


Ämnen i artikeln:

Mediavision

När det analoga marknätet släcktes ner skaffade sig många svenskar ett utbud av betal-kanaler. För fem år sedan hade runt 60 procent betal-tv. Idag är det nio av tio som betalar för sitt tv-utbud.

Det här skapar självklart intäkter för operatörerna, men även tv-kanalerna får intäkter som hjälper till att bromsa annonsfallet. Enligt IRM kommer tv-reklamen att backa med mellan 600 och 700 miljoner i år. Samtidigt väntas intäkterna från betal-tv öka med 300 till 400 miljoner kronor, skriver Mediavision i en färsk analys. Företaget uppskattar att betal-tv-marknaden i Sverige är värd runt 8 miljarder kronor, av de går tre miljarder till kanalerna.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Mediavision

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.