Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Big Brother-deltagare var ”konstprojekt”

Publicerad: 8 oktober 2012, 09:23

Hanna Widerstedt.

Foto: TV11.

Skandalbloggerskan och Big Brother-deltagaren Hanna Widerstedt, hakar på de senaste årens trend med fejkade nyheter och falska alter egon för att skapa pr, genom att nu påstå att hela hennes karaktär är ett ”konstprojekt”.


Ämnen i artikeln:

Big Brother

En trend både inom reklamvärlden och inom konsten de senaste åren har  varit att skapa fejkade nyheter och falska alter egon för att skapa  uppmärksamhet kring något, oftast ett varumärke.

Detta har sitt kanske främsta exempel i bloggen Black Ascot som skapades  av Malmö Opera för att marknadsföra föreställningen ”Vanessa” för några  år sedan.

Bloggen lånade sitt innehåll från föreställningen och fick stor uppmärksamhet i många medier. Bakom kampanjen låg Studio Total.

Sedan dess har detta blivit ett allt vanligare tilltag för att  marknadsföra olika saker. Jung von Matt marknadsförde TV3:s serie  ”Sandhamn” genom det fejkade företaget Sandhamnstek som utgav sig för  att vara ett eventföretag om skräddarsydde resor till skärgårdsön  Sandhamn med ”stora stekarpaket”.

Även i konstens värld har det blivit allt vanligare för att lyfta olika frågor. Konstnären Anna Odell skapade för några år sedan stor uppmärksamhet när  hon låtsades vara psyksjuk och självmordsbenägen på Liljeholmsbron i  Stockholm.

Nu kommer nästa som påstår att allt bara var ett ”konstprojekt”.  Skandalbloggerskan Hanna Widerstedt har sedan sin medverkan i årets  omgång av Big Brother skapat stora rubriker i kvällstidningarna och vann  nyligen Veckorevyn Blog Awards som ”Årets provokatör”.

Men nu skriver hon att det hela bara var ett iscensatt konstprojekt och  hon påstår att hon det senaste året har spelat en karaktär, först tänkt  heta Louis Volgurette, men som sedan fick hennes egna namn.

"Det jag ville var att få er att vakna upp, för tjejer som Louis  Vulgorette finns. Det är detta vår generation läser, och inspireras av.  Dessa tjejer är dagens ideal. Vår framtid, och den skrämmer mig.  Istället för att göra en egen blogg fylld av hat och långa poster om hur  tragiskt detta är, bestämde jag mig för att bli en av dem. Jag  förvandlades över ett videoinlägg till en fiktionär karaktär, som var  allt som jag själv inte var. Jag ville förstå…", skriver hon om syftet  med "karaktären".

Just Big Brother, som hon deltog i tidigare i år, använde sig även de av  en liknande strategi när de låtsades ha en höggravid kvinna som en av  deltagarna. Det hela visade sig sedan bara vara ett pr-knep.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Big Brother

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.