Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Blågult fiasko – då sprack TV4:s dröm

Publicerad: 19 juni 2008, 09:03

TV4:s stora mål var att spränga fyramiljonersvallen. – Det kan vi glömma nu, säger TV4:s fotbollschef Per Nunstedt efter Sveriges debacle i går.


Z(l)atan också! Foto: Rickard Kihlström.

EM är över för Sverige som blev en munsbit för den ryska björnen på Tivoli Neu-stadion i Innsbruck i går kväll. 2,7 miljoner tittare led framför tv-apparaterna.

För TV4 innebär Blågults tunga respass ur turneringen att det stora målet att komma upp i fyra miljoner tittare inte kommer att nås.

– Det var vår vision att spränga fyramiljonersvallen, det kan vi glömma nu, säger Per Nunstedt.

– En kvartsfinal med Sverige hade blivit något av det största TV4 gjort.

Per Nunstedt låter dock inte alltför nedslagen.

– Det är inte så att man sitter med gult- och blåttmålat ansikte när man jobbar, det finns mycket annat att tänka på, men självklart är det trist att Sverige inte går vidare.

– Men EM är bland det största som finns att visa och vi står inte och faller med att Sverige går vidare. Fortfarande är intresset för fotboll och EM högt.

Vad händer nu?
– Planen som den var från början ligger fast. Satsningen fortsätter ju, och den är enorm.

Patrick Ekwall, Olof Lundh och Maud Bernhagen som punktmarkerat Sverige kommer nu i stället att bevaka de andra lagen som tagit sig vidare.

Enligt Johnnie Åkerström, tv-chef på mediebyrån Bizkit, går inte TV4 miste om några reklamintäkter på grund av Sveriges fall.

– Det är redan köpt och betalt via paketen och ordinarie bokningar. De som blir lidande är annonsörerna som får ut lite mindre rating via sina paket, säger han.

TV4:s rekord för fotboll är från EM 2004 (Sverige-Danmark, 3 795 000 tittare). 2,7 miljoner tittare såg alltså Sveriges nederlag mot Ryssland i går. 2,6 miljoner såg Sverige-Spanien i lördags. Sveriges första match mot Grekland hade 3 030 000 tittare.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.