Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Blixtkarriär för Gina Dirawi

Publicerad: 31 Oktober 2011, 13:40

Gina Dirawi.

Foto: SVT

Gina "Ana Gina" Dirawi har gjort en blixtkarriär. För två år sedan sökte hon till Melodifestivalen som webbjoker. Nästa år är hon en av programledarna tillsammans med Sarah Dawn Finer och Helena Bergström. – Jag vet inte vad jag ska göra härnäst för att kunna slå det här, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Gina Dirawi

Gina Dirawi blir tillsammans med Sarah Dawn Finer och Helena Bergström Melodifestivalens programledare nästa år. Gina Dirawi sa till svt.se tidigare i dag:

– För mig är Melodifestivalen som ett slutmål. Sedan kan  jag gå i ide.   Jag vet inte vad jag ska göra härnäst för att kunna slå  det här, jag   måste försöka hitta nya mål efteråt.

Det är inte första gången Gina Dirawi har försökt ta plats på  Melodifestivalens scen. Hennes karriär tog faktiskt sin början när hon  sökte till Melodifestivalen som webbjoker 2009. Hon tog sig vidare­, men  inte hela vägen fram. I stället ringde P4 Västernorrland upp och  uppmuntrade henne att söka jobbet som mobil reporter.

Sedan var karusellen i gång: jobb på P3, SVT:s valbevakning, och  slutligen hennes alldeles egna ”Ana Gina show” på SVT Play, som fick  Expressens webb-tv-pris på Kristallen i fjol.

–  Allt har inte riktigt kommit in i min hjärna än. Det har gått så fort  att det fortfarande bara känns som en rolig grej, säger hon.

För många över 25 år är hon fortfarande relativt okänd. Men det kan man  knappast säga att hon är hos den yngre publiken. När hennes ”Ana Gina  show” gjorde sin tredje säsong på SVT Play i våras hade programmet  hundratusentals tittare per avsnitt. En publik uteslutande bestående av  de kommersiellt eftertraktade ungdomarna.

En av förklaringarna ligger i tilltalet. En annan i att mediet passar målgruppen som hand i handske.

–  Webb-tv är det nya. Jag har inte ens en tv-apparat, och samma sak  gäller för alla mina vänner. Om jag vill nå ut till den här gruppen är  det på webben, säger hon.

Tv-kanalerna har varit för långsamma med att snappa upp de yngre generationernas medievanor, tycker Gina Dirawi.

–  De har börjat förstå det här nu, men det borde de har gjort för länge  sedan. Många slänger bara upp skit på webben, och det är konstigt, för  på nätet sprids bra klipp och får fler att bli intresserade.

I dag sorterar hennes program under humorsegmentet, även om hon säger  sig ogilla termen. På längre sikt hoppas hon kunna göra saker med större  fokus på politiken och samhället. Gärna i tv.

– Jag kommer inte att hålla på med nöje hela livet. Jag gillar att få folk att skratta, men inte bara clowna till allt.

Men innan karriärbytet blir det alltså Melodifestivalen, och nu under hösten sänder hon serien "The Fabulous Life of Ana Gina".

Delar av artikeln är tagen från en intervju i pappersupplagan av Resumé nr 36.

Fredrik Thambert


Ämnen i artikeln:

Gina Dirawi

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.