Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Bra start för Gardells nya tv-serie

Publicerad: 9 Oktober 2012, 07:22

Huvudkaraktärerna i "Torka aldrig tårar utan handskar"

Foto: SVT.

Det blev en bra start för Jonas Gardells och SVT:s nya dramaserie. 1 243 000 tittare såg första avsnittet av ”Torka aldrig tårar utan handskar”.


Ämnen i artikeln:

Torka aldrig tårar utan handskarSVTJonas Gardell

”Torka aldrig tårar utan handskar”, om hur hiv/aids nådde Sverige på  1980-talet, är en av de mest sedda dramapremiärerna på SVT de senaste  tre åren.

1 243 000 tittare, enligt preliminära siffror från MMS, såg premiäravsnittet i går på SVT kl 21.

– Det är fantastiskt roligt att få ett sådant genomslag för den här historian. Vi har själva känt att det är riktigt bra, men det är publiken som ska följa det och uppenbarligen har det fungerat med första avsnittet, säger Christian Wikander, dramachef på SVT till Resume.se.

Han betonar att ”Torka aldrig tårar utan handskar” inte är en tv-serie, utan snarare en miniserie om tre avsnitt, och jämfört med tidigare sådana står den sig väl tittarmässigt för SVT.

– Vi brukar lägga miniserier kring jul och nyår då det är ett helt annat tittarbeteende. För att vara mitt i säsong har den lyckats riktigt väl.

Vad är förhoppningarna för de resterande två avsnitten?
– Jag hoppas att det håller i sig och att vi inte tappar så myckert. Ett litet tapp är alltid förväntat, men förhoppningen är att hålla nivån.

Det stora intresset för serien visade sig direkt efter första avsnittet när SVT hade en chat med dramaseriens manusförfattare Jonas Gardell. På en timme fick man 3631 frågor och inlägg.

– Det hör inte vanligheterna att vi skapar så mycket intresse i sociala  medier och det är jättekul och visar på engagemanget hos tittarna, säger Christian Wikander.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.