Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Bröllop, hypnos och Arlanda i TV3:s vårtablå

Publicerad: 10 Juni 2009, 09:13

Idag presenterade TV3 och TV6 nyheterna inför våren 2009. Liksom de två senaste säsongerna satsar företaget på favoriter och säkra kort. Nyheter är bland annat ett program om konstiga åkommor och ett där personer sätts i trans.


Ämnen i artikeln:

ZTV

The Mentalist, Two and a Half Men och Grannfejden. Foto: TV3

Enligt Joachim Nordlind, försäljningsdirektör för TV3, TV6, Kanal 8 och ZTV, har det varit ett fantastiskt år.
– Vi har tagit marknadsandelar vi inte sett sedan 1999/2000. Vi har lyckats bäst under hösten bland kanalhusen och fått upp räckvidden med 6 procent. Det är en fantastisk siffra och nu känner vi att räckviddsmonopolet är brutet. Det sätter stor press på marknadsledaren.

Någon stor skillnad från hösten blir det dock inte om man tittar i den kommande tablån. TV3 ska fortfarande satsa långsamt och metodiskt för att ta marknadsandelar. Nyheter för kanalen är ”Vårt bröllop”, efter en brittisk förlaga där föräldrarna ska fixa ett bröllop åt sina barn under tidspress, ”Grannfejden”, som delvis fått ny kostym och mer underhållande bildproduktion, ”Stockholm Arlanda” om livet på flygplatsen. Dessutom återkommer ”Sveriges smartaste barn” som helgunderhållning.

– Vi har också ”Diagnos okänd”. Det blir som ett möte mellan ”House” och ”Lyxfällan”. Vi lyfter fram personer med konstiga åkommor. Vi kommer inte att bota dem men väl ge dem en ny riktning som kommer att vara nog värdefull. Sedan satsar vi också på ”Jag vet vad du gjorde förra lördagen” där vi först försätter personer i trans och sedan låter dem stå till svars och försvara saker de inte minns att de gjort bara för en vecka sedan. Det kommer att bli en både rolig och intressant helgunderhållning, säger programchefen Anders Knave.

Enligt Knave är det fortfarande samma kärnord som ska driva kanalen framåt. Det vill säga: långsiktigt, bygga metodisk, tålamod, fokus på kvalité och våga vinna.
– Så ska vi fortsätta. Vi fokuserar på svenska produktioner och starka amerikanska serier. Bland annat kommer vi i vår att visa ”The Mentalist”. När vi såg den i USA kändes det riktigt bra att den kommer att visas hos oss.

Vad det gäller det inköpta materialet kommer TV3 att fokusera på ”The Mentalist”, en nylansering av ”NCIS” och ”Lipstick Jungle”
– Vi kommer att satsa mycket på NCIS och verkligen ge den en tablåplacering som den förtjänar samt backa upp lanseringen med en kampanj. The Mentalist blir en av våren och årets största lanseringar på TV3 och dessutom kommer vi att satsa mer på ”Two and a half men” som är världens just nu starkaste sitcom, säger Fredrik Ljungberg, planeringsdirektör.

TV3 kommer också att säga hej då till Cityakuten med ett stort jippo.
– Serien har rullat i 15 år. Vi ska få ut maximalt av sista säsongen.

Vad det gäller TV6 ska kanalen försöka bli tydligare. Simpsons och Cops tidigareläggs för att öppna upp för fler serier i 20-spoten.
– Med flytten av sporten till de nya Viasat-kanalerna och ”Hål i väggen” har vi öppnat upp innehållet en aning. Nu måste vi profilera kanalen starkare för att kunna ta nästa steg. Vi kommer fortfarande att visa en hel del sport, som till exempel VM där vi gör en större satsning, men fokus blir på starkare serier, säger Anders Knave.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

ZTV

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.