Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

”Bron” och ”Lilyhammer” har sålts till 130 länder

Publicerad: 31 Januari 2014, 15:54

Metronome har vind i seglen. ”Bron” och ”Lilyhammer” har sålts till cirka 130 länder. – Det är ofantligt, säger Metronomes ekonomidirektör Bertil Rosenlund.


Ämnen i artikeln:

MeterSto-CphBronMetronome

Bron är en svensk-dansk kriminalserie som produceras av Filmlance och  började sändas i SVT 2011 – den har sålts i två versioner ute i världen –  ”The Tunnel” och ”The Bridge”.  

Lilyhammer är en norsk tv-serie  där ingen mindre än Steven Van Zandt, även känd som musikern ”Little-Steven”  spelar. Serien produceras av det norska dotterbolaget Rubicon.

Metronome  äger också Meter Television, som ligger bakom produktioner som Äntligen  Hemma, Moraeus m m, Stjärnorna på slottet och Svenska Hollywoodfruar.

Meters senaste rapport har precis kommit in till Bolagsverket.

Den  visar en nettoomsättning på 328 miljoner kronor – förra räkenskapsåret  låg omsättningen på 501 miljoner kronor, men det var ett förlängt  räkenskapsår i och med att 21st Century Fox köpt Shine.

Samma  sak gäller resultat efter finansiella poster, finansnettot, som landade  på 33,5 miljoner kronor – under det förlängda räkenskapsåret låg vinsten  på 43,7 miljoner kronor.

Meter Television hade en ansamlad  förlust på 16 miljoner kronor, vilket gör att resultatet för det senaste  räkenskapsåret innebär att det blir 8,7 miljoner kronor över som plöjs  ned i verksamheten.

– Vi är jättenöjda med utvecklingen för både Meter och STO-CPH, säger Bertil Rosenlund.

STO-CPH  Produktion gick från en nettoomsättning på 150 miljoner kronor till  strax över 100 miljoner kronor under det senaste räkenskapsåret, men  även här gäller att man hade förlängt räkenskapsår i och med  försäljningen.

Resultat efter finansiella poster, finansnetto,  sjönk från drygt 12 miljoner kronor till strax över 10 miljoner kronor  av samma anledning.

– Det är klart att det har varit ett lite turbulent år och med  försäljningen till 21st Century Fox, men vi har fått in många stjärnor,  säger Bertil Rosenlund.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

MeterSto-CphBronMetronome

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.