TV
”Bron” och ”Lilyhammer” har sålts till 130 länder
Publicerad: 31 januari 2014, 15:54
Metronome har vind i seglen. ”Bron” och ”Lilyhammer” har sålts till cirka 130 länder.
– Det är ofantligt, säger Metronomes ekonomidirektör Bertil Rosenlund.
KB
Karl-Johan Byttner
Bron är en svensk-dansk kriminalserie som produceras av Filmlance och började sändas i SVT 2011 – den har sålts i två versioner ute i världen – ”The Tunnel” och ”The Bridge”.
Lilyhammer är en norsk tv-serie där ingen mindre än Steven Van Zandt, även känd som musikern ”Little-Steven” spelar. Serien produceras av det norska dotterbolaget Rubicon.
Metronome äger också Meter Television, som ligger bakom produktioner som Äntligen Hemma, Moraeus m m, Stjärnorna på slottet och Svenska Hollywoodfruar.
Meters senaste rapport har precis kommit in till Bolagsverket.
Den visar en nettoomsättning på 328 miljoner kronor – förra räkenskapsåret låg omsättningen på 501 miljoner kronor, men det var ett förlängt räkenskapsår i och med att 21st Century Fox köpt Shine.
Samma sak gäller resultat efter finansiella poster, finansnettot, som landade på 33,5 miljoner kronor – under det förlängda räkenskapsåret låg vinsten på 43,7 miljoner kronor.
Meter Television hade en ansamlad förlust på 16 miljoner kronor, vilket gör att resultatet för det senaste räkenskapsåret innebär att det blir 8,7 miljoner kronor över som plöjs ned i verksamheten.
– Vi är jättenöjda med utvecklingen för både Meter och STO-CPH, säger Bertil Rosenlund.
STO-CPH Produktion gick från en nettoomsättning på 150 miljoner kronor till strax över 100 miljoner kronor under det senaste räkenskapsåret, men även här gäller att man hade förlängt räkenskapsår i och med försäljningen.
Resultat efter finansiella poster, finansnetto, sjönk från drygt 12 miljoner kronor till strax över 10 miljoner kronor av samma anledning.
– Det är klart att det har varit ett lite turbulent år och med försäljningen till 21st Century Fox, men vi har fått in många stjärnor, säger Bertil Rosenlund.