Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Casten Almqvist: Vi hade för höga förväntningar på lokalreklamen

Publicerad: 19 Februari 2013, 09:12

Casten Almqvist, vd TV4gruppen

Casten Almqvists första år som VD för TV4-gruppen visar sig innehålla såväl lyckade som mindre lyckade resultat.


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistBjörn RietzTV4

BetalTV går bättre än förväntat även om C-more har en bit kvar till  lönsamhet och lokalreklamen har gått sämre än förväntat även om den ger  vinst. Och det är fortfarande fler som vill annonsera än vad TV4 kan  leverera.

– Att vi har en efterfrågan som är högre än utbudet kan låta  som ett angenämnt dilemma, säger Casten Almqvist. Det blir emellertid ganska snabbt ett problem om de kunder som vill in i vårt system inte får plats. i första hand kraftsamla vi nu för att öka produktionen av ratins bland annat genom stora satsningar på sport och drama under 2013. vi har även genomfört prishöjningar för andra året i rad.

När det gäller den lokala reklamförsäljningen i TV4  Sverige så har budgeten, enligt Resumés källor, missats med över 100  miljoner.

– Vi har haft kraftig tillväxt på den lokala  reklammarknaden i flera år, och vi gjorde misstaget att helt enkelt dra  ut den kurvan över 2012, säger Casten Almqvist. Om jag ska spekulera så  tror jag att det finns tre orsaker till att marknaden stannade av för oss.  Dels har små och medelstora företag varit försiktiga i sina reklamköp på  grund av ekonomin, dels har vi fått fler konkurrenter som säljer lokal  TV-reklam. Och sedan har de lokala tidningarna sänkt sina annonspriser  kraftigt.

Nu ser Casten Almqist dock en ljusning under 2013. Det finns ett sug efter lokal TV-reklam igen.

–  Och konkurrensen på lokal TV-reklam är bra, säger Casten Almqvist. Det  ökar intresset och vi vet ju att den lokala reklamen ger resultat för  kunderna.

Under 2013 förväntar sig TVgruppen en stark ökning av  betaltevetjänster. Redan under förra året hade man en stark tillväxt av  webbtjänsten TV4 Play Premium och i år satsar man ytterligare på att få ut  Filmnet och C-mores webbtjänst C-more Play.

– Vi tycker att vi har det bästa premiummaterialet på film och serier och det gäller för oss att få tittarna att upptäcka det.

För  C-mores del är sporträttigheterna en viktig pusselbit för att locka  abbonenneter. Och när man för några år sedan tappade rättigheterna till  Premier Legue så tappade företaget också en stor del av sina intäkter.

–  För att kompensera oss köpte vi in väldigt mycket sporträttigheter på  kort tid, säger Casten Almqvist. Vi har städat och fortsättar att städa  bland rättigheterna. Vi tar bort sådant som inte fungerar så bra och vi  är nu nästan framme vid den mix vi vill ha.

I mars får Casten  Almqvist också ansvaret för problembarnet MTV3 i Finland. Från att ha  stått väldigt starkt på den Finska TV-marknaden, kom det plöstligt in  internationella konkurrenter och MTV3s resultat föll som en sten.

– MTV3 kommer från en stark position. Vi har alla möjligheter att förstärka den. Hur det ska gå till ber jag att få återkomma till när jag tillträtt.

Krister Berntsson


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.