Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Castens attack mot Melodifestivalen

Publicerad: 3 september 2012, 08:29

SVT:s vd Eva Hamilton och TV4:s vd Casten Almqvist.

Foto: Jonas Eltes och Andreas Elgstrand.

TV4-gruppens vd Casten Almqvist och SVT:s vd Eva Hamilton hamnade återigen i luven på varandra när de diskuterade SVT:s uppdrag och hur mycket SVT tjänar på publikmagneten Melodifestivalen.


Ämnen i artikeln:

Kristallen 2012Casten AlmqvistEva Hamilton

Casten Almqvist krävde på Kristallens seminarium på morgonen Eva Hamilton på svar om hur finansieringen av Melodifestivalen ser ut.

– Jag skulle vilja se mer transparens kring det hela då SVT faktiskt går in på vår kommersiella marknad med ett program som Melodifestivalen.

Eva Hamilton avfärdade dock Casten Almqvists kritik.

– Att vi inte kan vara helt transparanta när det gäller affärsavtal är väl helt självklart då vi bara är ena parten i ett avtal. Om vi går in på detaljer kring avtalen röjer vi ju även vår avtalspartner och dess affärsmöjligheter.

Eva Hamilton försvarade sig även mot kritiken att Melodifestivalen skulle vara för kommersiellt för SVT:s uppdrag.

– Som en del av vårt totala utbud är det en utmärkt del. Det är en lägereld som hela svenska folket kan samlas kring. Vi har en bredd på artisterna, textar det på teckenspråk och samiska. Det är många delar av det som är public service.

Casten Almqvist fortsatte lyfta fram sin kritik mot att SVT vägrar berätta om de ekonomiska lösningarna kring Melodifestivalen.

– Jag är inte ute efter de ekonomiska detaljerna, men hur ser de ekonomiska lösningarna ut.

Eva Hamilton tog Live Nation som exempel och menade att de tillhandahåller tjänster som biljettförsäljning och arenor och tjänar även pengarna på det.

– SVT tjänar ingenting på biljett- och cd-försäljningen, men vi tar en avgift av Live Nation för att de ska få använda själva innehållet.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.