Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Cecilia Giertta: Därför lämnar jag TV4

Publicerad: 12 augusti 2008, 08:33

Cecilia Giertta slutar som kommunikationsdirektör på TV4 efter ett år. – Rollen som kommunikationsdirektör ska förändras och inriktas på marknadsföring inom b2b. Och med min bakgrund inom journalistik och information, kändes det inte som min grej, säger hon till Resume.se.


Cecilia Giertta. Foto: Andreas Elgstrand.

Marknadschefen Gunnar Gidefeldt går istället in som kommunikationsdirektör.

– Han är ju en av Sveriges bästa marknadschefer. Och det vore ju idiotiskt att inte utnyttja hans kompetens när den så väl behövs.

Är det inte viktigt att skilja på de rena informationsfrågorna och marknadsfrågorna i organisation som TV4?
– Jo, och det kommer säkert att Gunnar hitta en lösning på. Men kommunikationsdirektören ska i första hand syssla med marknadsföring.

Det hade ju knappast fungerat om TV4 fortfarande varit börsnoterat?
– Nej, verkligen inte.

Och beslutet att lämna är ditt eget?
- Det är mitt eget.

Vad ska du göra istället?
– Jag har en hel del böcker som ligger i byrålådan, men först ska jag vara ledig och bland annat hjälpa min näst äldsta dotter som ska gifta sig. Men jag räknar med att vara igång igen om några veckor, jag är en arbetsmyra.

Har du nåt konkret på gång?
– Nej, det har jag inte.

Hur skulle du sammanfatta ett år i tv-branschen?
– Väldigt spännande och lärorikt för mig som har en annan bakgrund. Det har varit helt annorlunda än vad jag förväntade mig när jag tog jobbet.

På vilket sätt?
– Det finns en stor seriositet och allvar i det man. Och man får också en förståelse för allt det arbete som ligger bakom det som visas i rutan.

Rent informationsmässigt har det ju varit ett turbulent år med Trond-affären, Bringholm-affären och tv-köp. Har det helt enkelt varit för mycket av den varan?
– Nej , som gammal sportjournalist gillar jag verkligen när det händer grejer. Då är jag som bäst.

Gunnar Gidefeldt säger i en kommentar;:

– Efter flera år av snabb tillväxt står TV4-Gruppen inför ett helt nytt läge i och med förvärvet av C More. Det är både en spännande och stor utmaning att klara alla de nya kommunikationsbehov som nu finns externt och internt, säger

Jan Scherman, vd TV4, säger:

– Gunnar Gidefeldt har en lång erfarenhet inom TV4-Gruppen med olika centrala och viktiga positioner. Det gör honom väl rustad för de nya arbetsuppgifterna, i rollen som kommunikationsdirektör.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.