Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Comhems ”nya” plattform gräver inget guld i USA

Publicerad: 8 Augusti 2013, 06:56

Jessica Sjöberg, informationschef Comhem.

Foto: Pressbild.

TV-jätten Comhem drar igång med en ny plattform i höst tillsammans med amerikanska Tivo. Tjänsten lanserats för länge sedan i USA, men där går det trögt och Netflix har tio gånger fler abonnenter.


Ämnen i artikeln:

HBONetflixComhemMediavision

Den svenska tv-marknaden beräknas till 21 miljarder kronor och befinner sig i en stor förändringsprocess, enligt DI.

Orsaken stavas bland annat Netflix och HBO, som lanserade sina tjänster under hösten.

Bolagen erbjuder inte bara tv direkt via bredbandet, utan har även ett utbud med flera av världens mest populära tv-serier.

Enligt Mediavision hade en halv miljon svenska hushåll ett tv-abonnemang via nätet i mars:
– Det är Netflix som driver marknaden just nu med cirka 200 000  abonnenter i Sverige vid utgången av första kvartalet. Av de som tänker  skaffa sig en internettjänst närmaste året är Netflix favorit i över  hälften av fallen, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision till DI.

DI  konstaterar också att prisskillnaden är stor mellan HBO och Netflix och  Comhem, där den senare ligger på cirka 300-400 kronor i månaden medan  abonnemangen hos Netflix och HBO kostar 79 och 129 kronor per månad.

Enligt DI ska Comhem ta upp konkurrensen genom att introducera en ny tv-box i samarbete med amerikanska Tivo.

Plattformen  innebär att kunderna kan spela in hela tv-serier via digitala tablåer.   Det går också att spola förbi reklam när man tittar eller hyr film. Kunderna kan också titta på tv via andra plattformar såsom mobilen,  surfplattan och datorn.

Det finns bara ett problem.

Tivo var en succé då tjänsten lanserades i USA, men detta skedde så långt tillbaka som 1999.

Bolaget har idag endast en miljon abonnenter, vilket är mindre än en procent av det totala antalet hushåll i USA.

Comhem hoppas ändå på en snabb utveckling i Sverige med hjälp av Tivo. Comhem har idag nära 40 procent av landets hushåll i sitt nätverk och totalt 820 000 kunder.

Informationschefen Jessica Sjöberg uppger till DI att målet är att kunna locka över samtliga kunder till den nya plattformen.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

HBONetflixComhemMediavision

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.