Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Conan O´Brien återvänder till tv

Publicerad: 9 november 2010, 09:13

I kväll amerikansk tid är det premiär för Conan O’Briens nya show på kabelkanalen TBS.
Om man utgår från den intensiva kampanjen inför premiären kan det inte bli något annat än ett Västgötaklimax.


Ämnen i artikeln:

Conan O'Brien

Det har gått elva månader sedan Conan O’Brien hoppade av NBCs Tonight Show. Sedan dess har han byggt upp sin popularitet på Facebook, Twitter och gjort stand up-turnéer. Till skillnad mot Jay Leno, som knuffade ut Conan från Tonight Show, ökade hans popularitet. Inte minst i den yngre publiken.

Populariteten har stigit till oanade höjder. Till exempel publicerade ett utomhusföretag Conans bästa tweets på storttavlor i väntan på att han skulle få en ny tv-show.

I april blev det officiellt att hans nya studio hamnade hos kabelkanalen TBS.
Sedan har både han och TBS ridit och exploaterat hans popularitet med en kampanj som saknar motstycke och självironi.

I en homage till Paris Hilton har han tvättat sitt skrivbord, Conan-fans har skördat och bäddat om sin saknad.

Det blev till och med kampanjfilm när namnet, Conan, på hans show släpptes, när man repeterade på redaktionen.

Sedan har man även gjort en explosiv reklamfilm där stjärnan kör en Dodge Dart, fullastad med fyrverkeri och popcorn, över ett stup.

TBS har till och med blåst upp ett luftskepp, med Conans namn på, som hängt ovanför basebollplaner i samband med basebollsäsongen.

Det har gett resultat. Några av USAs största företag - AT&T, General Motors, Microsoft och News Corp - har gått in som sponsorer av programmet.

Nu återstår det att se hur kul Conan O’Brien egentligen är.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Conan O'Brien

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.